17

Hoe vaak heb je zo’n ‘eureka-moment’? “Niet vaak, het overgrote deel is toch gewoon ploeteren. Slechts af en toe heb je van die eureka-momenten; dat zijn echt de hoogtepunten. Die kunnen in het veld gebeuren tijdens expedities, maar ook bij de analyse van gegevens. Teleurstellingen horen bij het werk van een wetenschapper; het allerbelangrijkste is volhouden en discipline.” Je houdt je gereden kilometers bij in Excel; ben je in alles zo gedisciplineerd? Hard lachend: “Nu trek je de verkeerde conclusie! Je moet heel gedisciplineerd zijn, maar dat is wel waar ik soms tegenaan loop. Het ligt zo op de loer om je te laten afleiden. Er zijn zoveel leuke dingen te doen. In mijn werk is er niemand die zegt ‘je moet weer aan het werk’; de verantwoordelijkheid voor wat je doet ligt bij jezelf. Je bent verantwoordelijk voor je eigen succes.” Hoe ga je om met die afleiding? “Hoewel ik in de afgelopen jaren wel geleerd heb om ‘nee’ te zeggen, komen er gewoon heel veel leuke dingen voorbij, zoals de concerten met Ralph van Raat, die zijn voor mij echt een geschenk uit de hemel. Het gaat over muziek, kunst en wetenschap, en over een aparte, bijzondere vertelvorm. Daar word ik echt heel blij van.” “Ook vond ik het bijzonder leuk dat Singer Laren mij benaderde. Dan kan ik alleen maar ja zeggen. Singer heeft een prachtige verzameling beeldende kunst uit de periode 1880-1950. En daar houd ik van. Voor mij begint de kunst vanaf 1870. En dat is niets ten nadele van Mozart, Bach en Rembrandt, maar vanaf dat moment bevrijdt de kunst zich uit een keurslijf en worden voorheen vaststaande regels overtreden. Zo wordt in de schilderkunst het perspectief losgelaten en laten in de muziek vernieuwers als Debussy en Bartok klassieke opvattingen over ritme en harmonie los. Die spanning - hoever kan ik uit het midden, terwijl het nog wel mooi en esthetisch blijft - vind ik prachtig.” Hoe kwam de theatervoorstelling met Ralph van Raat tot stand? “Het was eigenlijk toeval en voor mij een heel gelukkig toeval. Ralph maakt al een aantal jaren voorstellingen met mensen buiten zijn eigen vakgebied. Hij speelt uitdagende 20ste-eeuwse moderne pianomuziek die vaak wat duiding nodig heeft. De context laat hij dan invullen door mensen met een andere blik. Zo heeft hij voorstellingen gemaakt met André Kuipers en Kader Abdolah. Op een gegeven moment wilde hij iets doen met het weer. Hij is gaan googelen op ‘weerman’ en kwam zo bij mij terecht.” Wat gaan we zien in de voorstelling? “Ik vertel een verhaal over de poolgebieden, waarbij ik bijvoorbeeld uitleg waarom de poolgebieden koud zijn, hoe ijstijden ontstaan, hoe gletsjers het landschap vormen en wat sneeuw is. Het is een populairwetenschappelijk college. Na elk verhaal speelt Ralph een pianostuk. Zo is er een prachtig stuk van de moderne Amerikaanse componist John Luther Adams over nunataks: eenzame bergen die uitsteken boven een gletsjer of ijskap en zelf niet met sneeuw of ijs bedekt zijn.” TEKST: ESTHER DRIESSEN FOTOGRAFIE: SUZETTE BOUSEMA 17

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication