8

Focus 5 lesuren Meer dan vroeger wil de eerste graad oriënterend zijn. Dat betekent dat je de kans krijgt verschillende van je interesses te verkennen via een focus. De gekozen focus is niet bepalend voor je studiekeuze in de tweede en derde graad (met uitzondering van de focus Latijn). In de focussen kunnen hoofdvakken die al in het pakket algemene vorming zitten, terugkeren als als verdieping. remediëring of Remediëring bij een hoofdvak betekent dat de leerstof die voor dit vak in de algemene vorming zit in meer lestijd gerealiseerd wordt. Er worden in de bijkomende uren dus geen nieuwe leerstofonderdelen aangebracht. Deze uren worden in de tabel aangeduid in het groen. Verdieping bij een vak betekent dat er op een creatieve manier wordt omgegaan met de verdiepende doelen van de basisleerstof. Deze uren worden in de tabel aangeduid in het oranje. Elke leerling maakt voor het eerste jaar een keuze. Kiezen is als een puzzel samenleggen: alle puzzelstukjes moeten op hun juiste plaats vallen. Hou zeker rekening met het advies van je juf of meester in het 6de leerjaar, zij kennen jou als ‘leerling’ het best. Verder moet je rekening houden met je interesse, je mogelijkheden, je resultaten en talenten. Ook je inzet en motivatie zijn hierbij belangrijk. Welk onderwijs past best bij jou? In bepaalde focussen is er een meer theoretische aanpak dan in andere focussen. Ook de graad van begeleiding focussen ingedeeld volgens 8 in de lessen verschilt per focus. Op basis van die begeleiding en aanpak in de les, hebben we de profielen.

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication