31

INFORMATICA IN HET 3DE JAAR De modernisering introduceert ook gemeenschappelijke ICTleerplandoelen die verder bouwen op de kennis en vaardigheden die je verworven hebt in de eerste graad. In de tweede graad ga je die digitale vaardigheden verder ontwikkelen. Zo hebben tekstverwerking en presentaties voorbereiden voor jou geen geheimen meer. Daarnaast verhoogt door inzicht te krijgen in digitale systemen. jouw zelfredzaamheid Je bent dan wel handig met allerlei apps, maar weet je ook wat te doen als er iets verkeerd gaat? Weet je hoe het komt als een printer het plots laat afweten? Wat met een bestand dat te zwaar blijkt om door te sturen? Tot slot leer je ook algoritmisch denken, dit is een vorm van programmeren waarbij je logisch leert redeneren. Op schoolniveau zijn er duidelijke ICT-afspraken en we verwachten dat je deze respecteert. Hierbij denken we aan de manier waarop je een beleefde mail stuurt naar een leerkracht, hoe je jouw laptop correct gebruikt, hoe je een goede powerpointvoorstelling maakt, hoe je een paper opstelt… De aangeleerde kennis en vaardigheden zal je ook actief kunnen inzetten voor alle opdrachten die je krijgt in andere vakken. Alle richtingen in de doorstroom en Bedrijf & organisatie krijgen een uur informatica in het derde jaar. Voor wie kiest voor Organisatie & logistiek komen alle ICT-doelen aan bod in hun hoofdvak Organisatie & logistiek. In het 4de jaar verdiepen leerlingen in Bedrijfswetenschappen en Bedrijf en organisatie hun informaticakennis nog verder. 31

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication