6

EEN STUDIEKEUZE IN DRIE STAPPEN De modernisering van het secundair onderwijs wordt gekenmerkt door de driegradenstructuur met opbouwende studiekeuze. 01. Dit betekent dat je in de eerste graad een aantal studiedomeinen verkent en dat je je voorbereidt op een oriëntering naar de tweede graad. 02. Bij de stap naar de tweede graad maak je een voorlopige keuze naar een bepaalde studierichting. Hierin verdiep je je al iets meer in een bepaald studiedomein maar heb je nog heel veel algemene vorming. 03. Na het vierde jaar secundair onderwijs maak je dan een definitieve keuze voor de derde graad. Deze keuze is nog specifieker en bepalend voor jouw studiemogelijkheden in het hoger onderwijs. Alle studierichtingen in de tweede en in de derde graad geven voortaan duidelijk aan waarop je wordt voorbereid. Dit noemt men de finaliteit van een richting. DRIE FINALITEITEN In de ARBEIDSMARKTGERICHTE FINALITEIT heb je studierichtingen die je voorbereiden om na je secundair onderwijs onmiddellijk naar de arbeidsmarkt te gaan. De DUBBELE FINALITEIT bereidt je voor op zowel een onmiddellijke stap naar de arbeidsmarkt als op de mogelijke stap naar het hoger onderwijs. De DOORSTROOMFINALITEIT heeft als doel je voor te bereiden op verdere studies op academisch of professioneel niveau in het hoger onderwijs in een universiteit of hogeschool. Deze doorstroomfinaliteit kan zowel domeinoverschrijdend als domeingebonden zijn. 6

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication