41

Thema 11: Dalende kennis De kennis van jongeren over seksualiteit, voortplanting en soa’s is op een aantal punten matig en gedaald ten opzichte van 2012. Jongeren beoordelen de informatie die ze op school hebben gekregen als matig. Daarnaast zijn jongeren vergeleken met 2012 wat minder met hun ouders en vrienden gaan praten over verliefdheid, seks, anticonceptie en soa’s. Wanneer jongeren iets willen weten over seks zoeken ze de informatie meestal online. Een grote groep jongeren zal eerst googlen, om van daaruit op andere websites terecht te komen. ACTIE: Het promoten van goede en betrouwbare informatiebronnen als sense.info Seks onder je 25e laat zien dat jongeren minder met ouders en vrienden praten. Toch zoeken jongeren niet veel vaker naar informatie dan vijf jaar geleden. Volgens professionals moeten we jongeren attenderen op betrouwbare informatiebronnen en hen stimuleren online bronnen kritisch te beoordelen. Er zijn goede betrouwbare online bronnen als www.sense.info. Professionals geven het belang aan van het verbeteren van de vindbaarheid via zoekmachines en het promoten van www.sense.info. Om de kwetsbare, minder talige en lageropgeleide jongeren en hun ouders te bereiken, moet ook geïnvesteerd worden in de promotie van sense.info via andere kanalen. Professionals geven de volgende suggesties: community-websites, moskeeën, sportclubs, via Jimmy’s*, JIP’s (Jongeren Informatie Punt) en sociale media. “Laten we eens een goede campagne opzetten om de uitstekende site sense.info onder de aandacht te brengen.” (Leo Meijaard, GGD Zeeland) Meer inzicht krijgen in de informatiebronnen van jongeren Er is inzicht nodig in de dalende kennis van jongeren en welke informatiebronnen of interventies zij raadplegen. Suggesties: verdiepend vervolgonderzoek naar bronnen die jongeren gebruiken. Deze inzichten kunnen gebruikt worden om jongeren beter te bereiken en kennis te verbeteren. * Jimmy’s: inloophuis in Groningen waar jongeren terecht kunnen voor vragen en ideeën. 39

42 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication