15

Docentenhandleiding lesmodule L.O.V.E. Online Les 1 #Online: wat doe jij? Tijd over? Kijk bij de lessuggestie onder de oefening naar de uitbreidingsmogelijkheid. Ga aan de slag met een afsprakenposter zoals in de lessuggestie bij oefening ‘Sexting: denk hieraan (pagina 19 deze handleiding) of een deel van het stoplichtspel (pagina 22 leerlingenmagazine). Opzet van de les • Film 1 bekijken (optioneel) • Lezen en bespreken pagina 4-6 leerlingenmagazine • Film 1 bekijken en bespreken (optioneel) Uitwerking van de les Inleiden Les 1A Vertel aan de klas dat social media leuk kan zijn en dat je er veel mee kan doen maar dat er ook risico’s aan zitten. Vertel dat de aankomende lessen gaan over het versturen van sexy berichtjes via social media. LANGLEVEDELIEFDE.NL 10 - 15 MIN Optioneel: Begin de les met film 1 Vertel aan de klas: In de film vertellen jongeren over wat ze doen op social media. Wat is leuk en wat niet? Hebben ze via social media wel eens geflirt? Of nog een stap verder: Een spannend berichtje of sexy foto gestuurd? Wat vinden ze ervan dat sommige jongeren dit doen? Hoe houd je sexting leuk? Vraag na de film aan de klas: • Wat vinden jullie van wat de jongeren zeggen in de film? • De jongeren praten over het sturen van naaktfoto’s. Wat is het verschil tussen het versturen en het doorsturen van een naaktfoto? • De jongeren praten het over het verschil tussen jongens en meisjes bij het versturen van sexy berichtjes of foto’s. Welke verschillen heb je gehoord? Afronding film: Maak duidelijk dat verschillen in meningen er mogen zijn. Vertel dat in het in de film ging over meningen van die jongeren, maar dat de leerlingen in de klas vrij zijn om hun eigen mening te vormen. 5 - 10 MIN Wat vind je wel en niet leuk? Leerdoelen • Leerlingen gaan bij zichzelf na wat ze leuk en minder leuk vinden aan social media (gerelateerd aan liefde, relaties en seks). • Leerlingen krijgen inzicht in hoe hun leeftijdsgenoten hierover denken. Behandelen oefening: • Vraag aan de klas: Welke social media apps/websites gebruiken jullie? Schrijf de antwoorden op het bord. De leerlingen worden gestimuleerd hieraan te denken voordat ze met deze opdracht beginnen. • Lees hardop de inleiding van les 1 in het blauwe vakje. • Lees hardop de inleidende vraag voor: Wat vind je leuk en wat niet? • Bespreek de term ‘appen’ met de klas. Hieronder kun je ook verstaan: chatten op het internet of berichtjes plaatsen op iemands online profiel. PAGINA 4 • Einde Les 1A (optioneel) • Inleiden Les 1B (optioneel) • Lezen en bespreken pagina 7-11 leerlingenmagazine • Einde les 1 Aandachtspunten Het kan zijn dat er leerlingen in de klas zitten die negatieve ervaringen hebben met sexting. Kondig daarom van tevoren aan dat u deze les zal behandelen. Houd goed in de gaten of de les niet te confronterend is. Biedt zo nodig aan (later) erover door te praten in een persoonlijk gesprek of verwijs naar mentor of schoolmaatschappelijk werk. L.O.V.E. ONLINE 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication