Docentenhandleiding lesmodule L.O.V.E. Online Les 2 #Online: hou het veilig! uitbreidingsmogelijkheid bij. Ook kunt u aan de slag met een afsprakenposter zoals in de lessuggestie bij oefening ‘Sexting: denk hieraan’ (op pagina 19 van deze handleiding) beschreven of u kunt een deel van het stoplichtspel (pagina 22 van het leerlingenmagazine) doen. Aandachtspunten Het kan zijn dat er leerlingen in de klas zitten die negatieve ervaringen hebben met sexting. Kondig daarom van tevoren aan dat u deze les zal behandelen. Houd goed in de gaten of de les niet te confronterend is. Biedt zo nodig aan (later) erover door te praten in een persoonlijk gesprek of verwijs naar mentor of schoolmaatschappelijk werk. Uitwerking van de les Inleiden Les 2A Herhaal kort dat Les 1 ging over welke social media er allemaal zijn en over de leuke en minder leuke kanten daarvan. Leg kort uit dat sexting het versturen van sexy berichtjes, foto’s of filmpjes is. Vertel daarna dat Les 2 zal gaan over het veilig gebruiken van social media. Lees de inleidende tekst bovenaan pagina 13 voor. LANGLEVEDELIEFDE.NL 10-15 MIN Optioneel: Start de les met film 2 In deze film vertellen jongeren over contacten aangaan online. Met wie hebben ze contact? En hoe zorgen ze ervoor dat dit veilig is? Wat doen ze als een online gesprek vervelend wordt? 10 MIN Vraag na de film aan de klas: • Wat vind je van wat de jongeren zeggen in de film? • In de film vertellen jongeren over chatten of afspreken met mensen die ze alleen via internet kennen. Heb jij thuis afspraken met je ouders hierover? • In de film vertellen jongeren wat je zou kunnen doen als er een naaktfoto van iemand rondgaat. Wat hebben ze hierover gezegd? Afronding film Verschillen in mening mogen er zijn. Leg uit dat social media heel leuk zijn, maar dat er ook risico’s aan zitten. Weten ze met wie ze contact hebben? Hoe kunnen ze voorkomen dat een gesprek vervelend wordt? En weten ze hoe ze een gesprek kunnen stoppen en de ander kunnen blokkeren? PAGINA 13 Contact met onbekenden online Leerdoelen • Leerlingen kunnen manieren benoemen om erachter te komen wie hun online gesprekspartner is en of deze te vertrouwen is. • Leerlingen worden zich bewust van de risico’s het delen van persoonlijke gegevens en beelden via internet/ mobiele telefoons. • Leerlingen krijgen inzicht in de stappen die leeftijdsgenoten nemen om veilig online te zijn. Opzet van de les • Start met bekijken en bespreken film 2 (optioneel) • Lezen en bespreken pagina 13 leerlingenmagazine • Bekijken en bespreken film 2 (optioneel) • Lezen en bespreken pagina 14 en 15 leerlingenmagazine • Einde les 2A (optioneel) • Inleiden les 2B (optioneel) • Lezen en bespreken pagina 16-18 leerlingenmagazine • Bekijken en bespreken film 2 (optioneel) • Lezen en bespreken pagina 19- 22 leerlingenmagazine • Einde les 2 L.O.V.E. ONLINE 21
22 Online Touch Home