27

MOTORISCH LEREN Doen wat werkt, is steeds het leidende motief bij praktische suggesties en tips voor de praktijk. Met het benadrukken van het motto dat ‘niets zo praktisch is als een goede theorie en niets zo theoretisch als een goede praktijk’, is het bij het bewegingsonderwijs met kleuters een goede keuze om: • veel gebruik te maken van observationeel leren: het is een van de oudste vormen van leren en nog steeds heel krachtig en effectief • terughoudend te zijn met verbale instructie en het uitleggen en toelichten van vaardigheden – bij het geven van aanwijzingen of accenten laat dit dan voornamelijk landschappelijke aanwijzingen en accenten zijn • gebruik te maken van de kracht van de context – maak gebruik van arrangementen die sturend zijn voor het bewegingsgedrag • de voorkeur te geven aan meer impliciete vormen van leren – waarmee niet gezegd is dat meer expliciete leervormen not done zijn • de nadruk te leggen op het resultaat – wees duidelijk en helder in wat de bedoeling is of welk effect een bewegingsuitvoering op de omgeving dient te hebben • ruimte te geven aan de intrinsieke vormen van feedback – en het zelflerende vermogen niet te veel te (ver)storen door toegevoegde feedback • de vaardigheid in zijn geheel aan te bieden – gebruik daarbij een ‘aantrekker’ of een metafoor • gebruik te maken van variatie en herhaling – dit komt de stabiliteit en de flexibiliteit en daarmee het leerresultaat ten goede In het onwaarschijnlijke geval dat dit verhaal wordt verfilmd, zo schrijft Kahneman (2011) zou het systeem van het talige, cognitieve expliciete leren, het systeem dat zichzelf de held waant, een bijrol krijgen. De gedachten en handelingen die dit cognitieve systeem meent te hebben gekozen, worden meestal ingefluisterd door de echte held: het zelflerend vermogen van het impliciete leren dat veelal onzichtbaar haar werk doet. § 7.4 De motorische leercirkel De motorische leercirkel die afgeleid is van de reflectiecyclus van Korthagen is een praktisch hulpmiddel om het verloop van een motorisch leerproces inzichtelijk te maken. De cirkel geeft inzicht in de verschillende momenten bij het leren van een vaardigheid (Bloem, 2011, Korthagen, 2003, 2008). De cirkel bestaat uit vijf stappen: Stap 1 Doen Stap 2 Terugkijken Stap 3 Analyseren Stap 4 Kiezen Stap 5 (nogmaals) Doen 2 3 4 5 6 7 8 Zelflerend vermogen 9 10 11 12 13 14 1 317

Online Touch Home


You need flash player to view this online publication