102

102 PROFIEL DAFNE SCHIPPERS Een historisch moment tijdens de WK atletiek in Peking vorig jaar: Dafne wordt wereldkampioen op de 200 meter sprint. Een race van Schippers is meestal een inhaalrace, wat de spanning ten goede komt Usain Bolt. Schippers vertelde dat ze ook ministerpresident Mark Rutte aan de telefoon had gehad. “Maar die moest ik wegdrukken, want ik zat bij de dopingcontrole. Niet dat ik aan het plassen was, maar ik was het wel net aan het overgieten in een potje.” Wat dat betreft lijkt Schippers een heerlijke flapuit te zijn, waar media en publiek nog veel plezier aan kunnen beleven. Toen haar na haar wereldtitel werd gevraagd of ze nu de status van Sven Kramer had bereikt, zei ze opgewekt. “Dat dacht ik niet. Die is van een veel kleinere sport.” Ze blijkt ook ongevraagd uit de hoek te kunnen komen. Toen oud-marathonloper Luc Krotwaar een poosje geleden naar aanleiding van schrikbarende verhalen over dopinggebruik in de internationale atletiek in de krant liet zetten dat zijn kinderen niet op atletiek mochten, reageerde Dafne Schippers furieus. Op haar blog Dafne Likes, waar het vooral over voeding en gezond leven gaat, schreef ze aan de jeugd van Nederland: “Laat je niet door je vader vertellen niet op atletiek te gaan! Het lijkt mij niet de oplossing om massaal te stoppen met atletiek en maar te accepteren dat de allermooiste sport de vernieling in wordt geholpen door valsspelers.” Was getekend: Dafne Schippers, inmiddels terzijde gestaan en geadviseerd door professionals in marketing en communicatie, want ook dat hoort erbij. Sponsors en prijzengeld In reclametermen geldt Schippers als “blond en aaibaar”, kwaliteiten die klaarblijkelijk stimulerend zijn voor de verkoop. Toch is het de vraag of zij in de toekomst, zelfs met olympisch eremetaal om de nek, zal toetreden tot de eregalerij der grootverdienende sporters. Er zijn geen voorbeelden van Nederlandse atleten met ronkende reclamecontracten. Ellen van Langen sleepte er een chocomelcontractje met de PTT uit. Nelli Cooman ging een in de tijdgeest van nu ietwat bedenkelijke verbintenis aan met Turbana Bananen. Churandy Martina werd pleitbezorger van Remia-saus. Wat dat betreft doet Schippers het niet slecht, met sponsors als VW, Ziggo, NS, Nike, AA Drink en Vattenfall, maar dan wel naar Hollandse maatstaven.

103 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication