91

EVENEMENTEN TIG SPORTS 91 “ Je moet bij de waarden van de sport zien te blijven, het mag geen circus worden” De WK beachvolleybal in 2015. N iet ver verwijderd van de SportAs van Amsterdam is TIG Sports gevestigd in een oude fabrieksruimte die heel transparant is ingericht, zodat je her en der de overwegend jonge medewerkers in de weer ziet of verenigd rond een vergadertafel met flesjes water binnen handbereik hun plannen voor de toekomst hoort smeden. Op het eerste gezicht waan je je in een reclamebureau. In werkelijkheid eet en ademt het bedrijf sport en niets anders dan sport. Het is een laboratorium waar nieuwe formules voor sportevenementen worden ontwikkeld. Dat heeft in korte tijd een indrukwekkende reeks successen opgeleverd. Wie herinnert zich niet de televisiegenieke wereldkampioenschappen beachvolleybal, waarvan een gedeelte werd afgewerkt op de Dam, met het Koninklijk Paleis als decor. Minstens even belangrijk als de entourage – in Den Haag werd gespeeld op een ponton in de Hofvijver en in Rotterdam in de schaduw van een cruiseschip – was het enthousiasme op de tribunes en de ruime mate waarin wedstrijden op televisie werden uitgezonden. Eén groot feest, zonder dat het ten koste ging van de sport zelf. Integendeel, nog nooit waren de faciliteiten, omstandigheden en aandacht zo goed geregeld voor de deelnemers als tijdens dit toernooi. “En dat is ook precies zoals we het willen”, zegt Niels Markensteijn, lid van de driekoppige directie van TIG Sports. This Is Golf TIG werd in 2003 opgericht door Martijn van der Meulen en Norbert Chevalier. Twee jongens op een zolder, die iets met golf wilden doen, de sport waar ze van kinds af aan vertrouwd mee waren geraakt en die ze graag uit de elitaire hoek wilden halen. Zoals in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, waar golf meer een volkssport is. This Is Golf, luidde hun missie, kortweg TIG. Ze ontwikkelden een concept voor een televisieprogramma, dat uiteindelijk door RTL zou worden uitgezonden, met bekende Nederlanders als Freek de Jonge, Ruud Gullit en Marco van Basten op golfbanen in het buitenland. Door hun connecties in de Nederlandse golfwereld wisten ze dat het Dutch Open, het een-na-oudste internationale golftoernooi ter wereld, in zwaar weer verkeerde door een gebrek aan sponsorinkomsten. Het duo trok de stoute schoenen aan en vroeg belet bij de KLM, die in de jaren tachtig als naamgever aan het toernooi verbonden was geweest. Gezamenlijk werd besloten het Dutch Open nieuw leven in te blazen, met KLM als hoofdsponsor en TIG als promotor. Voor een breder publiek en in een modern jasje. Ze kregen de opdracht en zijn het toernooi tot op de dag van vandaag blijven organiseren. Ondertussen was het duo een trio geworden. Niels Markensteijn, een oude bekende uit de Leidse studietijd en afkomstig van sportmarketingbureau Trefpunt, stapte over naar TIG. Tegen het plafond Niels Markensteijn: “We hebben het KLM Open inmiddels twaalf keer georganiseerd. We zijn ook het Ladies Open gaan doen en een aantal Senior Opens.

92 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication