Goed geregeld Meer weten? –> Creatief banen maken: valet charging Ervoor zorgen dat elektrische auto’s in de parkeergarage aan de laadpaal komen. En eenmaal vol, ook weer worden afgekoppeld, zodat de beschikbare laadpalen effectief worden benut. Valet charging heet dat. Het levert nieuwe banen op. Tekst: Anka van Voorthuijsen Foto: Guy Offerman ‘Alsjeblieft, de sleutels. Om 15.00 uur moet ik weer weg.’ Komt voor elkaar, verzekert Peter Meijer. Het afgelopen half uur hebben bijna twintig medewerkers van Ernst & Young hun autosleutels bij Meijer ingeleverd. In een hoek van de parkeergarage bevindt zich zijn werkplek: een klein tafeltje, een laptop en een sleutelkast. Op zijn computer staat een spreadsheet open, waarmee Meijer bijhoudt welke auto wanneer opgeladen moet zijn. Honderd auto’s Ernst & Young is bezig om het wagenpark te verduurzamen. Een flink aantal medewerkers heeft daarom een hybride of volledig elektrische leaseauto. Maar voor die ruim honderd auto’s is maar een beperkt aantal laadpalen beschikbaar. De auto’s zijn weliswaar binnen twee uur helemaal opgeladen, in de praktijk blijven ze de hele dag aan de stekker hangen. Daardoor is er een tekort aan laadcapaciteit. Maar uitbreiden met extra laadpalen is relatief duur. Netbeheerder Stedin constateert een weinig efficiënt gebruik van het net. Dat alle auto’s bij aankomst op het werk onmiddellijk worden ingeplugd en opgeladen, zorgt in de ochtend uren voor een ongewenste piek op het elektriciteitsnet. Social charging kan een oplossing zijn, zegt Kees Eriks, mobility manager bij Ernst & Young. ‘Op één van onze andere kantoren hebben de mensen met een hybride auto een WhatsApp-groep, de ‘stekkerclub’. Als je auto vol is, zet je ‘m ergens anders en meld je in de appgroep dat er een plek vrij is.’ Dat werkt niet op het veel grotere hoofdkantoor aan de Zuidas in Amsterdam. ‘De bereidheid om helemaal van de twintigste verdieping te komen en je auto te verplaatsen, is hier wat minder. Het kost ook teveel tijd.’ Win-winsituatie Er is wat op gevonden: valet charging. Uit een pilot die afgelopen jaar bij Ernst & Young liep, lijkt dat het ei van Columbus. De (Engelstalige) masterthesis die Hidde van Heijst (Erasmus Universiteit) over deze pilot schreef, is te vinden via www.startfoundation.nl/valetcharging. Pilot geslaagd » De pilot met valet chargers bij het hoofdkantoor van Ernst & Young in Amsterdam liep van april tot en met augustus en werd betaald door Ernst & Young, Stedin, Start Foundation en Jeeves. Een masterstudent van de Erasmus Universiteit heeft de data van de pilot geanalyseerd en concludeert dat dit een kansrijk concept is. Ernst & Young omschrijft de pilot als zeer succesvol, maar stopt voorlopig wel met valet charging. Het bedrijf heeft verder geïnvesteerd in extra laadpalen. Dat zijn er op dit moment voldoende voor het aantal auto’s met een stekker. 20 Start Foundation – Baanbreker nr. 4 2016
21 Online Touch Home