Goed geregeld Een chauffeur zorgt ervoor dat een auto op het afgesproken tijdstip altijd opgeladen klaarstaat. ‘Een unieke service’, vindt Floris Vervat, directeur van chauffeursdienst Jeeves, die deze service levert. Vervat: ‘Valet charging is een winwinsituatie op veel fronten. Je ontzorgt de hun autosleutels af te geven? ‘Dat doen ze bijna allemaal’, zegt Peter Meijer. ‘Heel soms niet. Dan is het meestal een externe klant.’ Je ontzorgt medewerkers, boekt milieuwinst en maakt banen medewerkers, en er is milieuwinst: als de auto’s permanent opgeladen zijn, rijden mensen meer elektrisch en minder op fossiele brandstof.’ Start Foundation haakte tegelijk met Jeeves aan bij het project. De stichting zette haar expertise in om praktische problemen in het project te overwinnen en stimuleerde de keuze voor oudere chauffeurs, omdat die moeilijk aan werk komen. Vervat: ‘Daardoor dient dit project ook een maatschappelijk doel.’ Eén van de vragen die tijdens de pilot beantwoord moesten worden, was: zijn medewerkers wel bereid Goedgekleed Jeeves heeft perfecte kandidaten voor deze functie gevonden, zegt mobility manager Eriks. ‘De valet chargers zijn communicatief zeer vaardig, onze medewerkers vinden het contact erg prettig.’ Vervat: ‘Juist 50-plussers zijn geschikt voor zulk werk. Dat zijn over het algemeen mensen die, laten we zeggen, nog weten hoe het hoort. We hebben gezocht naar mensen met een goede rijvaardigheid, die bekend zijn met automerken, goedgekleed gaan en gastvrij zijn.’ Punt van zorg is nog de werkomgeving, zegt Vervat: ‘Onze mensen staan de hele dag in het donker, en er zijn wel uitlaatgassen.’ Het laden van honderd auto’s aan een beperkt aantal palen is een flinke logistieke operatie, zegt Meijer. Maar inmiddels is hij er behoorlijk bedreven in. De auto’s die het eerst weer weg moeten, worden het eerst geladen. Hij houdt bij waar hij ze vervolgens parkeert, zodat niemand hoeft te zoeken. Valet charging is absoluut kansrijk, blijkt uit de pilot. Floris Vervat: ‘Zolang er nog schaarste is aan laadpalen, is dit interessante service op maat. Diverse bedrijven hebben al bij ons aangeklopt omdat ze interesse hebben.’ « Elk bedrijf kan banen maken Kennisintensieve bedrijven vinden het soms ingewikkeld om banen te creëren in het kader van de Participatiewet. Deze proef met valet charging laat zien dat er door samenwerking en creativiteit op onverwachte plekken nieuwe functies te bedenken zijn voor mensen die moeilijk aan werk komen, in dit geval voor ouderen. Veel medewerkers van Ernst & Young bleken overigens ook geïnteresseerd te zijn in aanvullende service. Doesje Fransen, Start Foundation: ‘De valet chargers krijgen ook de vraag of ze niet even naar de stomerij kunnen, of de auto uit willen zuigen of wassen.’ Welke skills heb je nodig om dit werk te kunnen doen? Naam: Peter Meijer (60 jaar) Functie: valet charger In dienst sinds: begin 2016 Arbeidsbeperking: leeftijd et natuurlijk een liefhebber van auto’s zijn. En van korte interacties houden. Ik vind dat erg leuk: even een praatje met iemand, even een dame in mantelpak helpen met het aansluiten van de kabel, de vipbehandeling, noem ik dat.’ Je mo‘ 22 Start Foundation – Baanbreker nr. 4 2016
23 Online Touch Home