9

Terug naar inhoudsopgave Leerpunt KOEL | Studiegids 2022 Autisme in de huisartsenpraktijk Hoe te signaleren en je communicatie aan te passen Als medewerker van de huisartsenpraktijk zie je waarschijnlijk regelmatig kinderen en volwassen met autisme. Misschien wel zonder dat je het weet. Wist je dat autisme vaak gepaard gaat met andere klachten? 40% van de mensen met autisme kampt met bijkomende psychiatrische diagnoses en 63% heeft andere lichamelijke klachten zoals allergieën en maag-darmklachten. Comorbiditeit is meer regel dan uitzondering bij autisme. Het is daarom belangrijk om autisme goed te kunnen signaleren. Autisme is erfelijk en komt daardoor vaker voor binnen één familie, maar autisme kent ook meerdere uitingsvormen. Hierdoor is het niet altijd makkelijk te herkennen. Hoe kun je door al die verschillende uitingsvormen autisme herkennen? Leerdoelen: Kenmerken van autisme herkennen en signaleren Het bespreekbaar maken van autisme Basale aanpassingen in de communicatie bij mensen met een autismespectrumstoornis (en verstandelijke beperking) benoemen en toepassen Bloedverdunners Wat is er veranderd? Er is de afgelopen jaren veel veranderd met betrekking tot bloedverdunners. In deze scholing wordt uitgebreid uitleg gegeven over alle facetten van bloedverdunners; Welke (nieuwe) bloedverdunners er bestaan en wanneer worden ze voorgeschreven. Tevens wordt er uitgelegd waarom welke patiënten bepaalde bloedverdunners wel of niet mogen krijgen. Hierbij wordt specifiek gekeken naar maagklachten. Ook wordt er aandacht besteed aan de interactie met Nsaid’s. Leerdoelen: Kennis over de nieuwe DOAC’s (Directe Orale AntiCoagulantia) Kennis over verschillende vormen van antistolling De juiste antistolling bij de aandoening of preventie Signaleren van mogelijke problemen of complicaties bij DOAC’s 9 Doktersassistenten Huisartsen Praktijkondersteuners Fysiek Klik hier voor beschikbare data Doktersassistenten Triagisten Online Klik hier voor beschikbare data Aanmelden? leerpuntkoel.nl Nieuw! Nieuw!

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication