45

COMMUNICATIE MET MENSEN UIT ANDERE CULTUREN Een kwestie van kennis, houding en vaardigheden Wil jij meer weten over voor jou onbekende opvattingen over ziekten en beperkingen van patiënten met een andere culturele achtergrond? Ben je nieuwsgierig naar opvoedings- en levensstijlen en daarbij passende opvattingen over het dagelijks functioneren van patiënten met een andere achtergrond? Ben je op zoek naar handvatten om passend te kunnen reageren op patiënten met een andere culturele achtergrond? De verander(en)de samenleving zorgt ervoor dat ook doktersassistenten steeds meer te maken krijgen met patiënten, die een andere culturele achtergrond hebben. In deze scholing staat dit centraal! Leerdoelen: Inzicht krijgen in verschillende culturen waarbij het om ziekten gaat Inzicht krijgen in de belevingswereld van patiënten met een andere culturele achtergrond en de invloed daarvan op ziekteopvattingen en hulpzoekgedrag Inzicht krijgen in de eigen cultuur en de betekenis daarvan voor het contact met de cultuur van anderen Tips krijgen voor het aanleren van vaardigheden om voorgaande inzichten toe te passen in de praktijk EFFECTIEF COMMUNICEREN Goede communicatie zorgt voor effectieve samenwerking Vaak gaan in de communicatie tussen twee personen dingen mis. De patiënt reageert anders dan verwacht of je collega of medewerker begrijpt je niet goed. Hoe kun je frustratie of ergernis voorkomen en waar komt communicatieve frustratie eigenlijk vandaan? Leerdoelen: Effectief kunnen communiceren door gebruik te maken van je eigen communicatiestijl en die van je gesprekspartner OMGAAN MET MOEILIJKE MENSEN Leer omgaan met emotionele, onbeschofte en agressieve mensen Moeilijke mensen kennen we allemaal. En misschien behoren we zelf ook wel eens tot deze categorie. Gelukkig zijn er genoeg effectieve interventies bedacht die het contact met verschillende typen moeilijke mensen in goede banen kunnen leiden. Het begint allemaal bij zelfkennis. Vanuit inzicht in je eigen gedrag kun je leren met subtiele aanpassingen het gedrag van patiënten/klanten bij te sturen. Leerdoelen: Vergroten van inzicht in (eigen) gedrag Effectiever kunnen omgaan met het eigen gedrag in moeilijke situaties met agressieve of moeilijke mensen Effectiever inzetten van verbale en non-verbale technieken Gedragsescalaties kunnen beperken en voorkomen Doktersassistenten Praktijkondersteuners Fysiek Doktersassistenten Fysiek & online Doktersassistenten Praktijkondersteuners Fysiek & online 45

46 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication