2 2.1 Pension Honden In 2019 is het maximumaantal pensionhonden gehandhaafd op zestien waardoor er geen pieken en dalen in hoog- en laagseizoen zijn. Dit bevalt goed qua werkdruk en er blijven altijd voldoende plaatsen voor asielhonden voorhanden. Bovenop de zestien pensionplaatsen zijn er soms ook logees die langdurig verblijven. Dit zijn honden van wie de baas langere tijd in een ziekenhuis of inrichting verblijft, of dakloos is. Als zo’n eigenaar per se geen afstand wil doen van zijn of haar dier(en) en geregeld een klein bedrag betaalt, zijn er geen juridische mogelijkheden om het dier te kunnen herplaatsen. Het totale aantal verzorgingsdagen in het hondenpension als maat voor de activiteit in het pension liet in 2019 een lichte stijging zien van ongeveer 8% (bijna 400 verzorgingsdagen). 2.2 Katten Bij de pensionkatten daalde het aantal verzorgingsdagen met ongeveer 10% (ruim 1000 verzorgingsdagen). Mogelijk is de jaarlijkse prijsstijging in oktober een oorzaak, al is pension Stevenshage relatief goedkoop in de regio. Een andere mogelijke oorzaak kan liggen in het feit dat sommige klanten voor de zomervakantie aanvankelijk een lange boeking doen die ze later met de helft inkorten of er soms helemaal vanaf zien. We vragen voor de zomervakantie een aanbetaling, maar hebben niet altijd streng gecontroleerd of deze ook werd voldaan. Daarom hebben we voor 2020 een nieuw systeem geïmplementeerd waarbij mensen die voor de zomervakantie boeken, binnen veertien dagen na reserveren de aanbetaling moeten voldoen. Doen ze dit niet, dan vervalt hun plaats. Nu al is gebleken dat klanten het verblijf zorgvuldiger boeken. Dit systeem vraagt iets meer administratieve handelingen, maar deze vallen in een relatief rustige tijd. In februari 2020 zijn de meeste pensionplaatsen voor de zomer al bezet (en voor de helft al betaald). 2.3 Konijnen, knaagdieren en vogels Hoewel de omvang van de pensionverblijven in de categorie ‘diverse dieren’ traditioneel al veel kleiner is dan bij de honden en de katten, zien we een nog verdere terugloop in het aantal verzorgingsdagen van ruim 30% (137 verzorgingsdagen). In deze categorie nemen we praktisch alleen nog pensionvogels aan, nadat we vorig jaar besloten ons pension tot nader order niet meer open te stellen voor konijnen en knaagdieren. De reden hiervoor is dat onze buitenruimte volledig gebruikt wordt voor de opvang van asielkonijnen en dat pensionkonijnen die binnen wonen de ruimte moeten delen met veelal luidruchtige en veel stof veroorzakende vogels. Het al dan niet accepteren van pensionvogels gaat op grond van de beschikbare ruimte in de vogelkamer. Hierbij moeten we natuurlijk altijd een ruime marge hanteren voor de eventueel nog te arriveren zwerfdieren. 11