Intussen in het asiel: Dierentrainers Dit sterk ingekorte blog is geschreven door asielbeheerder Nicolette Bloemendaal. De volledige versie is gepubliceerd op onze website www.dierenasielleiden.nl Kippen en konijnen “Leer een kip het rode bekertje aantikken”. Eline en ik zitten in Barneveld bij les 3 van de opleiding Dierentrainer. Het trainen van dieren die aan menselijke zorg zijn toevertrouwd, zoals onze asieldieren, werkt welzijnsverhogend en stressverlagend bij de dieren. Na een half uurtje hebben we zowaar de prachtige Noord-Hollandse Blauwe hen kunnen aanleren dat ze het rode bekertje moet aantikken. Niet het groene, niet het blauwe, nee, alléén het rode. De weken ervoor hebben we met katten de zit en de high five getraind. In de loop van de cursus volgde een training met een prachtig dalmatiër rex konijn dat we (proberen te) leren achter een target stick aan te lopen. Pittige opleiding Eline en ik hebben de tijd van ons leven. Het is een pittige opleiding, theorie en praktijk wisselen elkaar in hoog tempo af. In acht zaterdagen leren we van alles over klassieke en operante conditionering, timing, ethogrammen, positieve bekrachtigers, vermijdingsconditionering en nog veel meer. Thuis oefenen we wat af, al onze huisdieren moeten eraan geloven. We sluiten de lesreeks af met een uitgebreid examen en moeten een scriptie inleveren over het geleerde. Dieren trainen in het asiel Trainen met asieldieren doen we natuurlijk al veel langer. Door met de dieren bezig te zijn zonder lichamelijk contact, ontstaat er vertrouwen. Deze cursus kan ons helpen het meest uit de, toch vaak korte, trainingssessies te halen. Zodat we onze asieldieren helpen om zich prettiger te voelen en wellicht om bepaald ongewenst gedrag te verminderen zodat de dieren sneller plaatsbaar worden. En verder is het gewoon leuk om dieren iets te leren. Niet in de laatste plaats omdat je er zelf ook heel veel van opsteekt… Tijdens de opleiding Dierentrainer wordt een dalmatiër rex konijn getraind met een target stick. 19