7 Bijdragen aan het asiel Veel mensen geven belangeloos aan en voor de asieldieren. Zonder deze gulle giften zou Dierentehuis Stevenshage niet kunnen bestaan. De giften komen in vele vormen: geld, dierenvoer, fleecedekens, kattensnoepjes, krabpalen, hondenriemen en vele andere bruikbare zaken. Wij zijn zeer dankbaar voor zoveel gulle dierenvrienden! 7.1 Financiële donaties Donaties De financiële ondersteuning van Dierentehuis Stevenshage bestaat voor een belangrijk deel uit eenmalige of periodieke donaties. Bij een jaarlijkse bijdrage van €15,- of meer ontvangen onze donateurs viermaal per jaar ons asielblad Beestenbende. In 2019 lag het aantal vaste donateurs rond de 1370, tegen zo’n 1500 vorig jaar. Al enige jaren zien we hierin een dalende trend, die ook landelijk in algemene zin gesignaleerd wordt. Mensen lijken zich niet graag meer vast te leggen en doen liever eenmalige giften. Daar spelen we sinds enige jaren op in door meer eenmalige sponsoracties, die concreet aan bijvoorbeeld de medische behandeling van een asieldier gekoppeld zijn. In ons financiële overzicht vindt u daarom ook een categorie Diverse eenmalige giften. Dit zijn donaties van dierenvrienden en vaak ook van donateurs die besluiten om naast hun jaarlijkse bijdrage iets extra’s te schenken aan de dieren, bijvoorbeeld bij een online donatie-actie voor een specifiek dier of op Dierendag. Collecte Half juni hielden we onze jaarlijkse huis-aan-huis collecte. Vorig jaar doorbraken we na jaren de steeds maar dalende opbrengst en die stijgende trend zette zich afgelopen jaar voort: maar liefst 169 collectanten haalden samen een geweldig bedrag van €24.635,31 op. Niet alleen de opbrengst was hoger dan vorig jaar, maar ook het aantal collectanten, dat steeg van 142 naar 169. De opbrengst per collectant steeg een paar euro en kwam in 2019 uit op €145,77. De opbrengst van de collecte is ingezet voor de medische basiskosten van de asieldieren die we opvangen, zoals castraties en sterilisaties, en voor kostbare gebitsbehandelingen, die behalve veel pijn en ongemak ook veel andere medische problemen bij de dieren verhelpen en voorkomen. Graag willen ook hier nog eens alle mensen die zich voor onze collecte hebben ingezet en alle mensen die een bijdrage in de collectebus hebben gedaan, heel hartelijk danken namens de asieldieren! Tabel 18 | Collecteopbrengst voor Dierentehuis Stevenshage over de periode 2014 – 2019. 22