1. 1.1 Asiel Huisvesting Van 2019 herinneren we ons vooral dat er in de zomer extreme temperaturen voorkwamen en relatieve droogte. Waarna de winter vooral heel nat werd. In het asielgebouw streven we naar constante klimaatomstandigheden en de installaties zijn daarop berekend. Maar met dergelijke extreme hitte is het een uitdaging om de omstandigheden voor de dieren en mensen acceptabel te houden. Op hete dagen gaat het asielgebouw zoveel mogelijk dicht en gaan we pas actief ventileren als het buiten koeler wordt dan binnen. Deze zomer was dat meestal pas het geval aan het einde van de nacht. In de meest extreme week hebben we besloten om geen dieren aan potentiële baasjes voor te stellen. Mensen krijgen geen goed beeld van de dieren en het is voor de dieren te inspannend. Deze maatregel kreeg veel bijval, al waren er ook teleurgestelde klanten. Bij de kattenquarantaine afdelingen kregen we hulp van de warmtepomp die ook blijkt te kunnen koelen. Dit haalde graden af van de temperaturen in de quarantaines. Onze zonnepanelen profiteerden volop van de zon. Zij het dat ze zoveel energie genereerden en terug leverden dat de zekeringen in de hoofdaansluiting doorsloegen. Gelukkig bleek de stoppenkast zelf al wel berekend op een hoger vermogen en was de remedie eenvoudig, namelijk zwaardere zekeringen. Door veel verschillende planten te plaatsen, geen herbiciden en pesticiden te gebruiken en in het bos het dode hout te laten liggen, doen we ons best om de diversiteit in soorten te laten toenemen in de asieltuin en het hondenbos. De eikenprocessierups was daar helaas één van. De dieren hebben er geen last van gehad, maar een deel van de medewerkers wel degelijk. In een poging om deze rupsen natuurlijk te bestrijden, zijn er in november vele (mezen)nestkasten en insectenkastjes opgehangen om zoveel mogelijk natuurlijke vijanden te lokken. 1.2 Training Welzijnsbevordering van de dieren die bij ons verblijven nam ook in 2019 een belangrijke plaats bij ons in. Stressreductie en/of verrijking kunnen allerlei vormen krijgen: voerpuzzels, extra aai- en aandachtsessies of trainen. Trainen kun je weer onderverdelen in het aanleren van gehoorzaamheid, impulscontrole voor drukke of overactieve dieren en oefeningen die niet direct nut hebben maar het dier wel belangrijke mentale uitdaging bieden. Deze trainingen worden uitsluitend verricht door vaste personeelsleden volgens een van tevoren vastgesteld programma. Soms schakelen ze hierbij ook een ervaren vrijwilliger in. Het is expliciet niet de bedoeling dat mensen op eigen houtje gaan trainen omdat dit voor de dieren zeer verwarrend is. De vrijwilligers fungeren als het “animatie-team” en zorgen met hun inzet voor afwisseling en ontspanning voor de dieren. Het gebouw van Dierentehuis Stevenshage in Leiden.