12 Toelichting op het financieel resultaat U vindt de Jaarrekening 2020 op onze website dierenasielleiden.nl/bestuur Verlies aan inkomsten minder negatief door verhoogde giften In de begroting voor 2020 stond een verlies van € 152.000. Gelukkig is dit beperkt gebleven tot iets meer dan € 86.000. De coronacrisis heeft zich qua exploitatie van Dierentehuis Stevenshage behoorlijk laten gelden. Door het wegvallen van de collecte-inkomsten en enorme teruggang in de pensioninkomsten verminderden de inkomsten in 2020 met ruim € 80.000. De kosten zijn natuurlijk ook verminderd, maar zoals gebruikelijk in tijden van crisis verminderen de kosten altijd in een lager tempo. In dit geval met ruim € 31.000. Hierbij mag niet onvermeld blijven dat de met meer dan € 15.000 gestegen inkomsten uit donaties en giften een belangrijke bijdrage hebben geleverd om het verlies te beperken. Heel veel dank hiervoor. Daarnaast is het exploitatieverlies ruimschoots gecompenseerd door de ontvangen legaten en erfenissen waardoor het vermogen met € 426.000 is toegenomen. Vooruitzichten 2021 De vooruitzichten voor de exploitatie in 2021 zijn voorzichtig positief. Na wat moeizame eerste maanden lijken de zomermaanden wat meer ruimte te geven voor vakantie en dat is belangrijk voor de pensioninkomsten. Vanwege de onzekerheid is de begroting nog behoorlijk negatief. Noodfonds, voorzieningen en reserves Het noodfonds om mensen met een inkomen op bijstandsniveau te ondersteunen bij een plotselinge opvang van hun huisdier is in 2020 gebruikt voor een bedrag van € 9.015. Dat is een stijging ten opzichte van 2019 met € 1.472. Voor 2021 is besloten dit weer ten laste van de reserve legaten aan te vullen tot het oorspronkelijke bedrag van € 10.000. Aan de voorziening groot onderhoud is € 51.000 toegevoegd. Deze voorziening is gebaseerd op het onderhoudsplan dat in 2016 voor de komende 30 jaar is vastgesteld. Het “vergroenen” van het asiel door het plaatsen van zonnepanelen en warmtepompen werpt z’n vruchten af. Mede in verband met de plannen voor de renovatie van de hondenverblijven, dat voor een belangrijk deel van zonnepanelen zal worden voorzien, is besloten een deel van de reserve voor deze panelen te gebruiken. Renovatie hondenverblijven De renovatie van de hondenverblijven zal waarschijnlijk in het najaar van 2021 beginnen. In de loop van 2021 zal een aannemer worden geselecteerd. Vergoedingen Het bestuur van de stichting ontvangt geen vergoedingen voor haar werkzaamheden. 39