Aangepaste adoptieprocedure De adoptieprocedure is nu als volgt: alle plaatsbare dieren worden op internet geadverteerd met al hun voor- en afkeuren. Mensen kunnen ons bellen of mailen als ze geïnteresseerd zijn en met geschikte kandidaten gaan we in gesprek. Voor honden en kittens is er sinds 2020 een invulformulier op onze website. Indien we – van beide kanten – denken dat er een match zou kunnen zijn, maken we een afspraak voor kennismaking met het dier. Daarna kijken we of daadwerkelijke plaatsing een goed idee is. Ook dat gaat weer op afspraak. Om de verschillende afspraken te coördineren is er een gezamenlijke agenda in gebruik genomen waar alle kennismakingen, dierenartsafspraken, afspraken om afstand te doen en andere bijzonderheden in staan, zodat er een maximum is aan het aantal mensen dat tegelijk in het gebouw aanwezig is. 1.2 Huisvesting De huisvesting en fysieke omstandigheden van het asielgebouw zijn in 2020 niet veranderd. Zoals elk jaar heeft er divers klein onderhoud plaatsgevonden (sloten, schilderwerk). Ook is aan de zonkant van het gebouw het houtwerk geschilderd. De extreme hittegolf in augustus heeft duidelijk gemaakt dat er in de toekomst extra maatregelen nodig zullen zijn om de dieren op een aanvaardbare temperatuur te blijven huisvesten. Extra zonwering voor de westkant van het gebouw (katten quarantaines) is inmiddels besteld en zal in 2021 worden geïnstalleerd. Actieve koeling is een andere optie om te gaan verkennen. 1.3 Hondenbos, tuin en terrein Het terrein van Dierentehuis Stevenshage bestaat naast de bebouwing uit twee ‘hondenbossen’ van ongeveer 1200 m 2 en een asieltuin van ruim 100 m . Ons uitgangspunt bij het onderhoud is een gifvrij 2 terrein dat ecologisch waardevol is voor alle bewoners en gebruikers. Dit betekent o.a. bij nieuwe aanplant kiezen voor inheemse planten en struiken die nuttig zijn voor insecten en vogels. Onkruid mag waar mogelijk blijven staan en wordt waar noodzakelijk met de hand verwijderd. Het gebouw en terrein van Dierentehuis Stevenshage aan de Kenauweg in Leiden.