1.4 Asiel bezetting en trends Minder zwerfdieren In 2020 zagen we opnieuw een duidelijke daling in het aantal opgevangen dieren: van 851 in 2019 naar 767 in 2020 – een daling van 84 dieren ofwel bijna 10%. Per diersoort zien we grote verschillen. Zo zijn er afgelopen jaar 38 minder honden en 72 minder katten opgevangen dan in 2019 terwijl het aantal opgevangen vogels en konijnen juist steeg met 26 dieren. Er kwamen bijna de helft minder zwerfhonden binnen (42 in 2020 tegen 81 in 2019) terwijl het aantal honden waarvan afstand gedaan werd gelijk bleef. Bij de katten zagen we ook een flinke afname van het aantal zwerfkatten (248 in 2020 tegen 354 in 2019) terwijl daar het aantal afstandskatten juist steeg van 76 naar 120. Het gedaalde aantal zwerfdieren kunnen we wellicht verklaren door het feit dat mensen in 2020 meer thuis waren, waardoor ze beter op hun dieren konden letten en hen meer aandacht konden geven. Meer afstandskatten Het aantal afstandsdieren steeg ten opzichte van 2019, voornamelijk door een stijging bij de katten (120 in 2020 tegen 76 in 2019). Bij de honden bleef het aantal afgestane dieren precies gelijk en bij de diverse dieren werd er van twee dieren meer afstand gedaan. De redenen om afstand te doen zijn altijd zeer uiteenlopend. Allergie, dieren die niet goed met andere dieren overweg kunnen en divers probleemgedrag (onzindelijkheid, agressie) kwamen veel voor. Andere oorzaken zoals niet alleen thuis kunnen zijn of geen tijd meer hebben voor de verzorging, zagen we afgelopen jaar veel minder. Het grootste deel van de afgestane dieren is snel herplaatst. Bij de dieren met probleemgedrag gaan we altijd op zoek naar de oorzaak (medisch, leefomstandigheden) en proberen we het te verhelpen (zoals door het verwijderen van blaasstenen bij onzindelijkheid) of het dier door training ander gedrag aan te leren, alvorens we tot herplaatsing overgaan. Poes Kiky werd in 2020 herplaatst na verblijf bij Dierentehuis Stevenshage.