2 Pension Ons pension is in 2021 enigszins opgekrabbeld na een uiterst moeilijk jaar in 2020. Toch zijn we qua aantallen verblijven nog lang niet op het niveau van voor de coronacrisis. Om onze klanten enigszins tegemoet te komen, hebben we in 2021 geen aanbetalingen gevraagd voor een verblijf in de periode van de zomervakantie. Er werd weliswaar het hele jaar door veel gereserveerd, maar ook met grote regelmaat geannuleerd als de situatie in het land van bestemming het niet toeliet om te reizen. Als een ander gevolg van de pandemie, kregen we aanzienlijk meer aanvragen van nieuwe klanten en aanvragen voor (hele) jonge dieren. Deze konden we maar gedeeltelijk tegemoet komen, aangezien we een leeftijdsgrens hanteren voor puppy’s en kittens. Voor hun socialisatie is het doorgaans ongewenst als jonge dieren langere tijd bij ons zouden logeren. Natuurlijk denken we altijd met onze klanten mee voor alternatieve oplossingen. Honden Het afgelopen jaar hebben we klanten die hun hond voor het eerst en voor een langere periode wilden laten logeren, verzocht om een proefverblijf af te spreken. Hiermee kunnen we enigszins beoordelen hoe de hond een langer verblijf zal ervaren. De laatste jaren zien we meer angstige en nerveuze honden. Een proefperiode leert ons hoe ze op hun verzorgers reageren, of ze willen eten, of ze los kunnen lopen in ons speelbos etc. Dit zijn allemaal factoren die invloed hebben op hun welzijn. Mocht het niet goed gaan tijdens het proeflogeren, dan zijn we daar eerlijk over en zoeken we samen met de eigenaar naar een andere oplossing. Katten De meeste katten hebben een aantal dagen nodig om aan hun nieuwe verblijf te wennen en zullen zich na die tijd redelijk schikken in hun situatie. Proeflogeren voor katten is daarom eigenlijk niet zinvol en zullen we niet adviseren. Jongere katten zien hun verblijf vaak als een uitje, maar oudere katten die nog nooit van huis zijn geweest, hebben geregeld extra aandacht en geduld nodig om te wennen. We vragen bij het aannemen van een pensionkat altijd een contact (dit kan ook de eigenaar zelf zijn) waarmee we kunnen overleggen als er problemen zijn. Bijvoorbeeld als de kat niet goed eet of als we medische problemen ontdekken. In een uitzonderlijk geval, namelijk bij onoverkomelijke problemen zoals langer durende totale hongerstaking of ernstige medische aandoeningen, verzoeken we een eigenaar of de contactpersoon om de kat op te (laten) halen. Konijnen, knaagdieren en vogels Er verbleven in 2021 geen konijnen of knaagdieren in het pension, omdat we voor deze diersoorten sinds 2019 geen pensionmogelijkheden meer bieden om voldoende ruimte te houden voor de opvang van asielkonijnen en tamme vogels. In 2021 logeerde er een klein aantal vogels bij ons, vaak van vaste klanten. HET PENSION Stevenshage biedt pensionvoorzieningen voor honden, katten en tamme vogels. Voor dieren in het pension bieden wij dezelfde professionele zorg als voor de dieren in onze opvang. 14
15 Online Touch Home