Artikelenserie met basisinformatie De vraag naar huisdieren is door de coronacrisis flink gestegen. We zien graag een thuis voor ieder zwerf- of afstandsdier, maar vrezen ook voor impulsieve beslissingen. Een huisdier is niet voor even: als baasje draag je de verantwoordelijkheid over je dier voor zijn hele leven. Ook straks na de coronacrisis, hebben huisdieren tijd, aandacht en juiste zorg nodig. Daarom hebben we verspreid over de vier edities van de Beestenbende van 2021 een reeks belangrijke aandachtspunten op een rij gezet voor potentiële, nieuwe èn bestaande baasjes van huisdieren. Elk kwartaal kwam een onderwerp aan bod in een uitgebreid artikel, dat ook op de website werd geplaatst en in de toekomst toegankelijk blijft. Back to basics In asielblad Beestenbende en op onze website publiceerden we in 2021 artikelen over de volgende onderwerpen: Hoe kom je aan een huisdier? Wilt u een huisdier? Ga dan niet shoppen in een dierenwinkel, tuincentrum of op internet, maar kies voor een erkende opvang. In dit uitgebreide artikel vindt u informatie en tips over de aanschaf van honden, katten, konijnen en vogels. Welke kosten heb je aan een huisdier? Wat kost dat nou, een huisdier? Het antwoord op deze vraag verrast mensen regelmatig. Met de aanschaf en wat voer ben je er doorgaans niet, want een dier is een levend wezen waar van alles mee kan gebeuren. Een eerlijk idee over de kosten is daarom een belangrijk onderdeel in de overweging om een huisdier te nemen. Hoe introduceert u uw nieuwe huisdier in uw leven? Het is zover: uw nieuwe huisgenoot mag mee naar huis! Bent u er al helemaal op voorbereid, is uw huis en zijn eventuele andere huisdieren klaar voor het nieuwe familielid? Wij delen tips van onze dierverzorgers! Hoeveel tijd kost een huisdier? Dat een hond flink wat tijd kost, dat weten de meeste mensen wel. Maar hoe zit dat bij vogels? Of konijnen? Die hoef je weliswaar niet uit te laten, maar wil je hen op verantwoorde wijze houden, dan ben je er niet met een kwartiertje per dag. Voordat je een huisdier aanschaft, is het belangrijk om te weten wat zo’n nieuwe huisgenoot van je vraagt. Wat als u niet meer voor uw dier kunt zorgen? Een huisdier neem je voor het hele leven. Maar er kunnen zich onvoorziene omstandigheden voordoen waardoor je niet meer voor je huisdier kunt zorgen of je huisdier bij iemand anders beter af zou zijn. Denk bijvoorbeeld aan een verandering in je gezinssituatie, een verre verhuizing of een overlijden. 31