2 Pension In 2022 zagen we een sterke toename van het aantal aanvragen voor pensionverblijven, waardoor de pensionbezetting weer verder in de richting kwam van voor de coronacrisis. Zeker voor de vakantieperioden kregen we ruim meer aanvragen dan er plaatsen beschikbaar waren. Voor een groot deel ging het hierbij om nieuwe klanten. Het administratief verwerken van alle aanvragen zoals het controleren van de vereiste vaccinaties kost veel arbeidstijd. Ook de mutaties die ontstaan doordat vakantiereserveringen van de eigenaar wijzigen, moeten allemaal verwerkt worden. Een van de plannen voor 2023 is daarom het gedeeltelijk automatiseren van pensionaanvragen. Honden De eerste zes maanden van 2022 was ons hondenpension gesloten vanwege een verbouwing aan de hondenkennel. Hierdoor is het aantal verzorgingsdagen in 2022 relatief laag gebleven. De beschikbare plaatsen waren in de resterende maanden wel voor een groot deel volgeboekt. Aan de nieuwe klanten vroegen we om eerst een keer ‘proeflogeren’ af te spreken. Hiermee kunnen we enigszins beoordelen hoe de hond een langer verblijf zal ervaren. We zien de laatste jaren iets vaker dan voorheen dat honden niet goed kunnen omgaan met de kennelsituatie. Omwille van het welzijn van de hond adviseren we de eigenaar in die gevallen om een andere oplossing te zoeken. Katten Ook bij de katten was er een instroom van nieuwe klanten. Dit betekende voor de verzorgers dat ze veel nieuwe gezichten en bijbehorende karakters moesten leren kennen. De meeste katten schikken zich na een aantal dagen in hun lot, daarbij geholpen door de zorg en aandacht van de medewerkers en vrijwilligers. We vragen bij het aannemen van de pensionkat altijd een contact (dit kan ook de eigenaar zelf zijn) met wie we kunnen overleggen als er problemen zijn. Dit kan zijn als de kat echt niet goed kan wennen of als er medische problemen zijn. In een uiterste geval verzoeken we een eigenaar of de contactpersoon om de kat op te (laten) halen bij onoverkomelijke problemen zoals langer durende totale hongerstaking of ernstige aandoeningen. Konijnen, knaagdieren en vogels Er verbleven in 2022 geen konijnen of knaagdieren in ons pension door ruimtegebrek. Ruimte is ook de factor die bepaalt hoeveel vogels we kunnen opnemen als pensiongasten. Als er weinig asielvogels zijn, is er meer plek om pensionvogels aan te nemen. Doordat er in 2022 geregeld asielvogels zijn herplaatst, is het aantal pensionverblijven iets gestegen. Pensionkatten vermaken zich goed bij de kraan tijdens hun verblijf bij Dierentehuis Stevenshage.