1.3 Welzijn, training en verrijking Bij Dierentehuis Stevenshage hebben we de vijf vrijheden zoals gedefinieerd door de Animal Welfare Council natuurlijk hoog in het vaandel staan. Deze vijf vrijheden zijn:  Vrijheid van honger en dorst  Vrijheid van ongemak  Vrijheid van pijn, verwonding en ziekte  Vrijheid van angst en stress  Vrijheid om natuurlijk gedrag te vertonen Het waarborgen en verbeteren van deze vrijheden doen we bij Stevenshage op allerlei manieren, waarbij elk dier een aanpak op maat krijgt. We maken daarbij gebruik van voeding, medische hulp, natuurgeneeskunde, stressreductie, sociale interactie met mens en dier en mentale uitdagingen. Dierentrainers Trainen met de asieldieren, vooral met degene die langer in het asiel verblijven, zien we als een prettige methode om hun mentale welbevinden actief te bevorderen. Vaste medewerker Eline coördineert de trainingen en selecteert de geschikte oefeningen. De training bij de asielkatten wordt uitgevoerd door geselecteerde vrijwilligers, bij de honden doen alleen vaste medewerkers dat. In oktober 2022 gaven asielmedewerkers Eline en Nicolette een presentatie over dit onderwerp op het Dierentrainers Congres in Barneveld. Dit was de eindconclusie van hun presentatie: 7