2 Pension Algemeen In 2023 zagen we opnieuw een stijging van het aantal aanvragen voor pensionverblijven. Dit heeft naar ons idee te maken met de toename van het aantal huisdieren in Nederland, maar ook met mond-tot-mond reclame door mensen die hun dier bij ons in het pension hebben gehad en het feit dat er in de regio Leiden een aantal dierenpensions permanent gesloten is. Hierdoor moesten we regelmatig mensen teleurstellen, vooral voor de vakantieperioden. Honden Het aantal verzorgingsdagen in ons hondenpension is in 2023 bijna verdubbeld ten opzichte van de jaren ervoor. Er worden meer en langere verblijven geboekt. Veel honden zien een logeerpartij in ons pension als een leuk uitje, waarbij ze kunnen rennen in het hondenbos, wandelen, spelen, knuffelen en lekker eten. Toch zien we de laatste jaren vaker dan voorheen dat honden niet zo goed kunnen wennen. Om te kunnen inschatten hoe een hond met een langer pensionverblijf omgaat, laten we nieuwe pensionhonden daarom altijd een keer op proef logeren. Als we weten dat het van beide kanten bevalt, kunnen we een langere periode boeken. Katten Ook bij de katten zagen we veel nieuwe gezichten en karakters. De meeste katten wennen snel aan het pension, daarbij geholpen door de zorg en aandacht van medewerkers en vrijwilligers. Het valt echter op dat we in de afgelopen jaren steeds meer katten zien die niet zo goed kunnen wennen aan hun tijdelijke verblijf. Zij reageren met agressie of weigeren te eten. In de meeste gevallen vragen we dan de eigenaar of contactpersoon om de kat te komen ophalen. Dit kwam in 2023 helaas vaker voor dan voorgaande jaren zodat er minder verzorgingsdagen werden geteld dan in 2022. Konijnen, knaagdieren en vogels Er verbleven in 2022 geen konijnen of knaagdieren in ons pension wegens gebrek aan geschikte ruimte. Wanneer de hoeveelheid asielvogels het toelaat, is er ruimte om pensionvogels aan te nemen, wat in 2023 regelmatig gebeurde. Tabel 15 | Gemiddeld aantal aanwezige pensiondieren in Dierentehuis Stevenshage in 2023 en eerdere jaren. Gemiddeld aantal aanwezige pensiondieren per dag Honden Katten Diverse dieren Totaal 2023 13 22 1 36 2022 7 23 1 31 2021 8 16 <1 24 2020 6 14 <1 20 2019 14 25 1 40 Tabel 16 | Aantal verzorgingsdagen pensiondieren in Dierentehuis Stevenshage in 2023 en eerdere jaren. Totaal aantal verzorgingsdagen pension Honden Katten Diverse dieren Totaal 2023 4.998 7.963 308 2022 2.469 8.380 385 13.269 11.234 2021 2.865 5.904 222 8.993 2020 2.327 5.104 70 2019 5.283 8.971 319 7.501 14.573 13