Artikelenserie ‘Dierenwelzijn bij Stevenshage’ Een asieldier dat prettig in zijn vel zit, vindt sneller een nieuw baasje. Daarom besteden we veel aandacht aan dierenwelzijn. Maar wat houdt dat eigenlijk in? Deze vraag stond in 2023 centraal in een speciale rubriek in de Beestenbende. In de serie werd aandacht besteed aan de medische zorg bij binnenkomst van een asieldier, maar dierenwelzijn is meer dan dierenverzorging. Zo introduceerden we de Vijf Vrijheden die algemeen gebruikt worden om dierenwelzijn te omschrijven (zie pagina 7), vertelden onze gekwalificeerde dierentrainers hoe zij met individueel afgestemde spelvormen voor stressreductie bij honden en katten zorgen en hoe soms niet alleen mensen, maar juist ook andere dieren (met name honden) hun soortgenoten in het asiel kunnen helpen om bijvoorbeeld het zelfvertrouwen te vergroten. 10.2 Stripboek Dierenmensen In oktober 2023 lanceerden we samen met Leids cartoonist Maarten Wolterink het stripboek Dierenmensen. Speciaal voor Dierentehuis Stevenshage riep Maarten jaren geleden de cartoon Dierenmensen in het leven. Elk kwartaal tekende hij een nieuwe strip voor ons asielblad Beestenbende. De cartoons zijn geïnspireerd op de dagelijkse praktijk van ons asiel en stippen steevast met een knipoog herkenbare situaties aan. Uit alle cartoons die Maarten tot nu toe tekende hebben we de 16 leukste en meest tijdloze strips geselecteerd en gebundeld in een speciale uitgave. De strips zitten met een metalen ringband in een kartonnen bureau-standaard. Je kiest zo zelf welke strip vooraan zit en je kunt dus eindeloos afwisselen. Behalve een middel voor bescheiden fondsenwerving is het stripboekje vooral ook een kleurrijk visitekaartje van het asiel. Alle vrijwilligers van Dierentehuis Stevenshage ontvingen het boekje als kerstattentie. 27