1.2 Welzijn, training en verrijking Vijf vrijheden Bij Dierentehuis Stevenshage hebben we de vijf vrijheden zoals gedefinieerd door de Animal Welfare Council in 1993 natuurlijk hoog in het vaandel staan. Deze zijn: vrijheid van honger en dorst, vrijheid van ongemak, vrijheid van pijn, verwonding en ziekte, vrijheid van angst en stress en de vrijheid om natuurlijk gedrag te vertonen. Het waarborgen en verbeteren van deze vrijheden doen we op allerlei manieren, waarbij het uitgangspunt is dat elk individueel dier een aanpak op maat krijgt. Hierbij zetten we gericht in op voeding, medische hulp, natuurgeneeskunde, stress reductie, sociale interactie met mens en dier en verrijking door mentale uitdagingen. Dierentraining Trainen met de asieldieren is, vooral als ze langer in het asiel verblijven, een uitstekende manier om hun mentale en fysieke welbevinden actief te bevorderen. Fysiek door balanswerk en behendigheid en mentaal door spelletjes en puzzels. Het vergroot de kans op een succesvolle herplaatsing. Vaste medewerker Eline coördineert deze trainingen; de vaste medewerkers en geselecteerde vrijwilligers voeren ze uit. Voor de honden gebruiken ze daarbij een op spel gebaseerde methode waarbij voor iedere hond wordt gekeken aan welke aspecten zoals focus, zelfvertrouwen of veerkracht, hij of zij kan werken. Vervolgens worden per hond passende spelletjes uitgekozen. Het is een positieve methode, zonder dwang of correcties, waarbij de honden letterlijk spelend leren. Asielhond Jaimy doet spelenderwijs oefeningen op een Fitbone balanskussen. 7