1.4 Asiel cijfers Meer asieldieren Afgelopen jaar hebben we in het asiel van Dierentehuis Stevenshage 830 dieren opgevangen. Dit was een stijging ten opzichte van 2022, toen we 772 dieren opvingen. De stijging is voornamelijk te verklaren door een paar groepen van enkele tientallen tamme tropische vogels die werden binnengebracht na huisontruimingen. Gelukkig hebben we in ons gebouw een multifunctionele ruimte waar we deze groepen apart in quarantaine konden houden, en is het gelukt om deze vogels ook weer in groepen te herplaatsen. Het totaal aantal dieren dat het asiel verliet steeg daardoor mee en ging van 686 in 2022 naar 751 in 2023. Zwerfdieren herenigen Wat verder opvalt is dat we in 2023 minder zwerfkatten opvingen, en dat het percentage katten dat met hun eigenaar kon worden herenigd iets daalde ten opzichte van 2022. Van de 223 zwerfkatten gingen er 94 terug naar huis in 2023 (43%). In 2022 was dat respectievelijk 251 en 123 (49%). Uiteraard blijven wij ons best doen om alle gevonden dieren met hun baasjes te herenigen. Alle bij ons binnengekomen zwerfdieren worden met een foto op ons Instagram-account @stevenshage geplaatst, die gekoppeld is aan onze website. Daar kunnen bezoekers ook een formulier invullen om een dier (met foto) als vermist op te geven. Daarnaast checken we voor alle binnengekomen dieren de meldingen van Amivedi. Ook krijgen we regelmatig tips van onze volgers op sociale media over de mogelijke eigenaren van binnengekomen dieren. Uiteraard worden alle dieren meerdere malen gecheckt op een chip. Indien een chip niet geregistreerd staat bij een van de landelijke databases, blijven we regelmatig checken voor het geval de eigenaar het dier intussen alsnog heeft aangemeld. Verblijfsduur Op een gemiddelde dag in 2023 waren er in ons asiel 97 dieren aanwezig: 12 honden, 50 katten en 36 konijnen, knaagdieren en tamme tropische vogels. Honden en katten verbleven in 2023 gemiddeld 37 dagen bij ons in het asiel voordat ze door een nieuwe eigenaar geadopteerd werden. Voor konijnen, knaagdieren en tropische vogels zorgden wij gemiddeld 36 dagen alvorens ze naar een nieuw thuis verhuisden. Daarmee verbleven alle diersoorten gemiddeld wat korter in ons asiel dan in 2022. Toen waren honden, katten en diverse dieren respectievelijk 39, 54 en 51 dagen bij ons voordat ze herplaatst werden. No kill shelter Stevenshage is een uitdrukkelijk no kill shelter. Alle herplaatsbare asieldieren mogen net zolang blijven totdat we een nieuw thuis voor hen hebben gevonden. Alleen als een dier ernstig en uitzichtloos lijdt of gedrag vertoont dat gevaar oplevert voor de omgeving, zullen we euthanasie overwegen. Hierbij geldt altijd het zes-ogen principe: een team van dierenarts, verzorgers, beheerder en eventueel een gedragsdeskundige overlegt en beslist hierover. 9