17

INTERVIEW TEKST: BRENDA VAN VEEN FOTO: JULIETTE ARTS In de strijd tegen ALS is de inzet van bedrijven en organisaties onmisbaar. Relatiebeheerders Marian van Eldik en Hilone Dinnissen ondersteunen zakelijke initiatieven en helpen deze zo succesvol mogelijk te maken. Van donatie tot speedmars “Bedrijven dragen op verschillende manieren bij”, vertelt Marian. “Het ene bedrijf doet een eenmalige donatie, de ander wordt sponsor van één van onze evenementen. Ook doen er veel bedrijventeams mee aan onze evenementen, waaronder Tour du ALS, de ALS Sunrise Walk en de Amsterdam City Swim. Er zijn ook bedrijven die zelf een sponsorevenement op poten zetten.” Hilone: “Er zijn zoveel leuke acties! Neem de Miss Unity-verkiezing georganiseerd door twee oud Miss-winnaressen of de mooie ALS-bieren gebrouwen door de Beer Geeks. En wat dacht je van de Nederlandse militairen in Irak die 21 kilometer gingen speedmarsen, als alternatieve sponsoractie voor de Tour du ALS.” zij van ons een uniek houten puzzelstuk. Er komt een dag dat we de oplossing vinden. Die dag leggen we met z’n allen die puzzel op een mooie locatie in het land. Dat is onze droom.” Emotionele bankrekening Doneren als bedrijf is financieel aantrekkelijk. Iedere gift is voor een groot deel aftrekbaar van de belastbare winst. Maar het levert een organisatie veel meer op dan dat, zeggen Marian en Hilone. “Maatschappelijk verantwoord ondernemen is bijna een ‘must’ tegenwoordig”, aldus Hilone. “En terecht, want het brengt je veel als bedrijf en als collega’s. Een goed gevoel, ten eerste. Als bedrijf deelnemen aan een sponsorevenement is daarnaast de beste teambuilding die er is.” Marian: “Ik zeg altijd: hiermee kun je de emotionele bankrekening vullen. Wij helpen je daar graag bij.” Als een bedrijf minimaal 1500 euro ophaalt of doneert, dan ontvangen ze een houten puzzelstuk. Eén grote samenwerking Marian: “Als een bedrijf zegt ‘spring’, dan zeg ik ‘hoe hoog?’. Ik wil dat mensen die voor ons in actie komen ontzorgd worden. Zij moeten niet vastlopen in zaken als het aanmaken van een actiepagina.” Hilone: “We doen echt alles om het onderste uit de kan te krijgen. Persoonlijk contact onderhouden met actievoerende bedrijven is daarbij essentieel. Samen gaan we voor het hoogst haalbare doel. Daaraan werken ook onze collega’s van andere afdelingen mee, van het communicatieteam tot Team Acties & Events. Het is één grote samenwerking.” Stukje van de puzzel Hilone: “De oplossing voor ALS ligt als een puzzel op tafel. Er is veel DNA beschikbaar van ALS-patiënten, maar er is veel geld nodig om dat te onderzoeken. Bedrijven kunnen een stukje van de puzzel, en daarmee de oplossing, zijn.” Marian: “Wanneer een bedrijf minimaal 1.500 euro ophaalt of doneert, dan ontvangen ‘We móéten dit oplossen’ Hilone: “ALS is een mensonterende ziekte. Het kan gewoon niet dat hier geen oplossing voor is. De diagnose is een doodvonnis. Toch zijn mensen met ALS positief en krachtig. Bewonderenswaardig.” Marian: “We móéten dit oplossen. Door gesprekken met onderzoekers in het ALS Centrum ben ik ervan overtuigd dat het kan. Met de hulp van bedrijven en organisaties gaat het ons lukken. Al hebben we de mooiste baan ter wereld, we zouden liever overbodig zijn. Dat betekent namelijk dat we ALS hebben opgelost.” 17 Kom in actie met jouw bedrijf Help ALS de wereld uit. Scan de QR-code of stuur ons een e-mail via m.vaneldik@als.nl. We vertellen je graag wat er mogelijk is. Scan & kom in actie

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication