32

SAMEN AAN EEN GOED DOEL WERKEN BRENGT JE DICHTER TOT ELKAAR Maurits van Tol sponsort met zijn bedrijf Salveo Pharma de Tour du ALS. Daarnaast wilde hij ook een actieve bijdrage leveren, samen met zijn team. “Die eerste keer de Mont Ventoux op fietsen was emotioneel.” Maurits van Tol was jarenlang werkzaam in de farmaceutische industrie tot hij in 2015 Salveo Pharma oprichtte. Dit Eindhovense bedrijf is verantwoordelijk voor de marketing, distributie en verkoop van zelfzorgmerken als Trachitol, Oscillococcinum en Isla keelpastilles. Via via kwam Van Tol eind 2016 in contact met Stichting ALS Nederland. Toen hij tijdens een bezoek van de stichting aan het Brabantse kantoor hoorde dat die op zoek was naar sponsoring voor de Tour du ALS, hoefde hij niet lang na te denken. Van Tol: “Wij zijn meteen hoofdsponsor van de Tour du ALS geworden. ALS is een verschrikkelijke ziekte. Dit is een mooie manier om ons steentje bij te dragen. Onderzoek Met de Tour du ALS wil Stichting ALS Nederland de noodzaak van onderzoek naar ALS, PSMA en PLS onder de aandacht brengen. Want de oorzaak van deze ziektes - die gelden als één van de meest invaliderende aandoeningen van het zenuwstelsel - is tot op heden onbekend. Het relatief kleine aantal van 1.500 patiënten zorgt ervoor dat investeringen in wetenschappelijk onderzoek niet interessant zijn voor farmaceutische bedrijven of overheid. Stichting ALS Nederland is de belangrijkste financier van dit onderzoek in Nederland. Van Tol werd door de stichting in contact gebracht met ALS-patiënt Theo Rommen. Met elkaar gaan ze samen sinds 2017 de uitdaging aan om de Mont Ventoux jaarlijks te bedwingen. De Salveo Pharma-oprichter wilde niet alleen maar simpelweg geld geven, hij wil ook een actieve bijdrage leveren. Van Tol activeerde zijn tien medewerkers om samen met Theo, diens familie en vrienden de ‘Kale Berg’ op te fietsen. Teambuilding Van Tol: “Theo werd in een ligfietstandem door zijn broer naar boven gebracht. Aan de zijkanten zitten twee stangen die fietsers vast kunnen pakken om hen aan te duwen. De fietsers daarachter duwen weer tegen de voorganger, zodat er een V-formatie ontstaat. Als je dan na 21 kilometer samen de top én het doel van Theo hebt bereikt, dan geeft dat een enorme emotionele ontlading.” Inmiddels hebben ze drie edities van Tour du ALS achter de rug. Van Tol blijft zich verbazen over de verbondenheid die erdoor ontstaat. “Samen met je team aan een goed doel werken, iets onzelfzuchtig doen, brengt mensen echt dichter tot elkaar. Het is de beste teambuilding-activiteit die ik ooit heb mogen ervaren. Mijn team is het daar volmondig mee eens.” Samen maken we het verschil! Ben jij ook benieuwd hoe jouw bedrijf, net als Salveo Pharma, het verschil kan maken in de strijd tegen ALS? Kijk voor meer informatie op als.nl/bedrijven of neem contact op met onze collega Marian van Eldik via m.vaneldik@als.nl of 06-11 45 95 11.

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication