Toekomst De kerntaak van Stichting ALS Nederland bestaat uit het inzamelen van zoveel mogelijk geld. Hoe de stichting dit wil bereiken is vastgelegd in een meerjarenbeleidsplan, welke jaarlijks verder wordt uitgewerkt in een jaarplan. In het meerjarenbeleidsplan zijn als strategische focuspunten benoemd: > Fondsenwerving onderverdeeld in: acties & events, particuliere fondsenwerving, zakelijke fondsenwerving, vermogensfondsen en loterijen > Patiënten- en naastencontact > Doelbesteding In 2022 zijn de contouren voor ons nieuwe meerjarenbeleidsplan, periode 2023-2026, bepaald. Deze is te vinden op de website van Stichting ALS Nederland. Inkomsten uit particuliere en zakelijke acties en evenementen vormen van oudsher de financiële ruggengraat van Stichting ALS Nederland. De zogenoemde drie Corner Stone events Tour du ALS, ALS Sunrise Walk en Amsterdam City Swim zorgen voor het grootste deel van de inkomstenstroom uit evenementen. Om verdere groei in de toekomst te realiseren en onszelf weerbaarder te maken in geval een bepaalde inkomstenstroom onverwachts wegvalt vanwege onvoorziene omstandigheden is een uitgebalanceerde mix van opbrengstenkanalen nodig. Daarom zal verdere structurele investering in particuliere fondsenwerving gaan plaatsvinden voor een meer stabiele en voorspelbare inkomstenstroom, zoals de ontwikkeling van loyaliteitsprogramma’s en investeringen in goede regular, middle en major donorprogramma’s. Daarnaast is onze verwachting dat op het gebied van zakelijke fondsenwerving en inkomsten uit vermogensfondsen nog veel groeipotentie is. Focuspunt bij de Doelbesteding ligt op het zorgdragen voor een zorgvuldige en transparante behandeling en toekenning van de subsidieaanvragen, alsmede het voeren van een optimaal en impactvol subsidiebeleid. Hierbij zal extra aandacht gaan richting het project GoALS, een gezamenlijk initiatief van het ALS Centrum Nederland, de ALS patiëntenvereniging en Stichting ALS Nederland. Project GoALS betreft een onderzoeksprogramma voor een doorbraak in de behandeling van ALS. De personeelsbezetting lag de afgelopen jaren gemiddeld rond de 12 fte (2022: 11,5 fte; 2021: 12,1 fte). De verwachting is dat de personele bezetting zal gaan groeien in lijn met het jaarplan. Met een sterk team, optimalisatie van processen en een duidelijke strategie zijn wij klaar om verdere groei in de komende jaren voort te zetten. Stichting ALS Nederland - Jaarverslag 2022 17