SUBSIDIEAANVRAGEN In 2022 zijn 21 subsidieaanvragen in behandeling genomen. Van deze 21 (2021: 21) door onderzoeksinstellingen ingediende subsidieaanvragen zijn er 16 toegekend, waarvan 15 in 2022 (2021: 14) en 1 in begin 2023. Alle in 2022 gedane toekenningen betreffen verstrekkingen aan in Nederland gevestigde onderzoeksinstellingen. Van de 15 subsidietoewijzingen in 2022 zijn 11 toekenningen (73,3%) gericht op het vinden van de oorzaak en behandeling van ALS en 4 toekenningen (26,7%) gericht op het verhogen van de kwaliteit van zorg en leven van ALS-patiënten. De ingediende subsidieaanvraag 2022 welke begin 2023 is toegekend, is gericht op het verhogen van de kwaliteit van zorg en leven. Voor een overzicht en beschrijving van de in 2022 toegekende subsidieaanvragen verwijzen wij naar de website van Stichting ALS Nederland. Op de volgende pagina’s van dit jaarverslag worden eveneens enkele toekenningen uitgelicht. OVERIGE BIJDRAGEN AAN KWALITEIT VAN ZORG EN LEVEN Naast de toekenningen vanuit de subsidieaanvragen verstrekt Stichting ALS Nederland ook nog andere bijdragen in het kader van kwaliteit van zorg en leven. In 2022 heeft de ALS patiëntenvereniging ter financiering van hun activiteiten een bijdrage van de stichting ontvangen van € 80.000. Stichting ALS op de weg heeft een bijdrage van € 95.000 ontvangen. TOPSECTOR LIFE SCIENCES & HEALTH Topsector Life Sciences & Health (LSH) ondersteunt innovatief onderzoek en ontwikkeling gerealiseerd door publiek-private samenwerking (PPS) van de Nederlandse LSH-sector. De Topsector brengt stakeholders samen in een gedeelde, geconsolideerde innovatie-infrastructuur. Met de PPS-toelage biedt de Topsector een financieel instrument om consortia bestaande uit onderzoeksorganisaties, kennisinstellingen, bedrijven en gezondheidsstichtingen te helpen hun innovatieve ideeën te realiseren. Stichting ALS Nederland heeft in 2022 aanspraak gemaakt op de voor haar gereserveerde PPS-toelage van € 228.550 door het indienen van project IMiDiaTALS. Het project gaat over het ontwikkelen van een ziekte modificerende behandeling voor patiënten met ALS en betreft een samenwerking tussen Universitair Medisch Centrum Utrecht (ALS Centrum Nederland) en inteRNA 20 Stichting ALS Nederland - Jaarverslag 2022 Technologies. De gelden worden rechtstreeks aan Universitair Medisch Centrum Utrecht verstrekt en zijn daarom niet terug te vinden in onze jaarrekening. Echter, zonder tussenkomst van Stichting ALS Nederland zouden deze gelden niet ten gunste zijn gekomen van de onderzoeksinstelling. “We zoeken naar een oplossing voor ALS maar ook naar projecten en hulpmiddelen die de kwaliteit van zorg voor patiënten en hun naasten verbeteren. Wanneer je zo’n vreselijke diagnose krijgt, gaat het immers niet alleen om overleven maar ook om de kwaliteit van leven.” LIMORE NOACH – DIRECTEUR STICHTING ALS NEDERLAND