35

PARTICULIERE FONDSENWERVING De groei van (structurele) donaties heeft zich in 2022 ook weer doorgezet. De toename is te danken aan een combinatie van groei van zowel eenmalige donaties als donaties via een structurele machtiging en door inkomsten uit (nieuwe) online activiteiten. Eenmalige donaties via de website zijn opgevolgd via telemarketing, met een stijging aan donaties met een vast bedrag per maand/jaar tot gevolg. Daarnaast zijn er succesvolle nieuwe online initiatieven en regelmatige campagnes op sociale media en via emailmarketing geweest. Sommige campagnes kenden een ‘2-traps opbouw’: eerst zijn leads verzameld, waarna emailmarketing en telemarketing zijn ingezet om mensen te vragen structureel donateur te worden. Via social advertising zijn doelgroepen benaderd, buiten de huidige database van (betrokken) bekenden en volgers van Stichting ALS Nederland. Aandacht voor periodiek schenken is er op verschillende manieren. Via testimonials vertellen donateurs waarom zij hun donatie voor onderzoek naar ALS voor minimaal 5 jaar vastleggen via een overeenkomst. Deze video’s en interviews worden gedeeld via social campagnes om nieuwe doelgroepen te bereiken en via de eigen kanalen ten behoeve van een upgrade van de achterban. De jaarlijkse multichannel campagne in de periode november t/m januari heeft wederom voor een groei in het aantal afgesloten overeenkomsten gezorgd. Met name de telemarketing in de laatste ronde was erg succesvol. Het online kanaal is inmiddels niet meer weg te denken. Circa 45% van het aantal periodieke schenkingsovereenkomsten wordt online afgesloten en getekend. Het aantal mensen dat laat weten dat zij Stichting ALS Nederland in hun testament opnemen, groeit jaarlijks. Onze relatiebeheerder onderhoudt persoonlijke contacten via telefoongesprekken, wenskaarten, mails en/of huisbezoeken. Daarnaast vergroten we de betrokkenheid met potentiële erflaters door de aanwezigheid van onze relatiebeheerder bij activiteiten die vaak door deze belangrijke doelgroep wordt bezocht. INKOMSTEN VIA BEDRIJVEN EN ORGANISATIES Stichting ALS Nederland heeft weer indrukwekkende donaties vanuit zakelijke contacten mogen ontvangen. In veel gevallen werden de organisaties geconfronteerd met medewerkers waarbij de diagnose ALS, PMSA of PLS werd vastgesteld. De zakelijke donaties kwamen zowel op initiatief van de directies van organisaties tot stand als op initiatief van medewerkers die fondsenwervende acties zijn gestart. Organisaties die minimaal € 1.500 doneren ontvingen net als in het jaar daarvoor als blijk van waardering een houten puzzelstuk. Dit staat symbool voor een stukje van de puzzel, die de oplossing van ALS feitelijk is. In 2022 werden er weer tientallen puzzelstukken overhandigd en door het hele land opgehangen op kantoor. Als herinnering aan het feit dat zij, samen met collega’s, bijdragen aan een toekomst zonder ALS! Stichting ALS Nederland - Jaarverslag 2022 35

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication