11

22JJ De Mussenacker, Korte Voren 2, 5071 AD Udenhout, tel. 013-5113733 23ZH Oculus, Bankastraat 2, 5014 BW Tilburg, tel. 013-5434643 22JM Panta Rhei, Galjoenstraat 50, 5017 CN Tilburg, tel. 013-5437241 21DL De Regenboog, Schoolstraat 8, 5111 XP Baarle-Nassau, tel. 013-5079146 12MT De Sleutel, Eilenbergstraat 256, 5011 EC Tilburg, tel. 013-4553905 21OQ De Vuurvogel, Eikstraat 11, 5038 ML Tilburg, tel. 013-5423767 Dhr. P. van Hees Mw. M. Mathijssen Dhr. J. Vliegenthart Mw. H. Hoogendoorn Dhr. B. Boek Mw. B. IJpelaar Aantal leerlingen (teldatum 01.10.2018) De telling van het aantal leerlingen op 1 oktober 2018, bepalend voor de bekostiging voor het schooljaar 2018-2019, is 3570 leerlingen. Ten opzichte van 1 oktober 2017 (3634 lln.) hebben we te maken met een daling van 64 leerlingen. Dit sluit aan bij de algemene landelijke tendens. Vertrouwenspersonen In overeenstemming met de klachtenprocedure beschikt stichting Opmaat over een externe vertrouwenspersoon die bij klachten functioneert als aanspreekpunt. De vertrouwenspersoon gaat na of door bemiddeling tot een oplossing kan worden gekomen. De vertrouwenspersoon begeleidt degene met een klacht desgewenst bij de verdere procedure en verwijst in voorkomende gevallen naar andere instanties. De externe contactpersoon van stichting Opmaat in 2018 is mevrouw I. van Hezewijk (medewerker van Vertrouwenswerk.nl). Klachten en klachtafhandeling Binnen het werk van de interne contactpersonen en de externe vertrouwenspersoon wordt een onderscheid gemaakt tussen melding, klacht en formele klacht. Er is sprake van een melding wanneer er ongerustheid is over een situatie die anderen dan de melder betreft. Er is sprake van een klacht wanneer er sprake is van ongenoegen dat de klager zelf betreft. Er is sprake van een formele officiële klacht wanneer een derde partij als de externe vertrouwenspersoon, het bevoegd gezag of de klachtencommissie worden ingeschakeld, omdat men er op schoolniveau niet uit komt. Op alle Opmaat scholen wordt actief gewerkt aan het schoolveiligheidsbeleid. De interne klachtenregeling is op de websites van alle Opmaat scholen goed vindbaar. Op alle Opmaatscholen is een aanspreekpunt aanwezig voor de concrete pestgevallen en wordt er gewerkt aan het monitoren van het welbevinden van de leerlingen. In de verslagperiode 2018: We hebben in 2018 zeven formele klachten gehad, waarvan er vijf na interventie door het bestuur zijn opgelost. Twee formele klachten hebben de klachtencommissie bereikt, waarvan er één ongegrond en één gedeeltelijk gegrond is verklaard. (Communicatie had beter gekund). Daarnaast is er een signaal bij de inspectie binnengekomen en opgelost en was er één veiligheidsissue, waarbij een ouder de toegang tot de school is ontzegd. Afgesloten contracten In augustus is een contract afgesloten met de CBE Groep voor de begeleiding naar een Hoog Presterende Organisatie. Het contract heeft een reikwijdte van 2 ½ jaar en een totaal financieel belang van maximaal 550.000€, buiten de aanvullende extra opdrachten. Het financiële verloop wordt gerapporteerd in de kwartaalverslagen. Jaarverslag 2018 Stichting Opmaat pagina 11

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication