Analyse Vervolgsucces Om het vervolgsucces te bepalen voor onze kinderen maken we gebruik van de gegevens uit Vensters PO. Onze ambitie is, dat ten minste 75% van de uitgestroomde leerlingen na 3 jaar op het niveau van het schooladvies presteert. We nemen Darwin AZC niet mee in deze analyse aangezien de doelgroep die deze school bezoekt (kinderen van asielzoekers) sterk wisselt. Conclusie n.a.v. vervolgsucces 20% van de scholen behaalt de bestuursambitie Bij 60% van de scholen is de groep opstroom groter dan de groep afstroom Bij 34% van de scholen is de groep afstroom groter dan de groep opstroom Bij 6% van de scholen is de afstroom en opstroom gelijk Opvallend is dat er meer kinderen opstromen dan afstromen Op basis van deze resultaten zijn wij uiteraard niet tevreden. Scholen en bestuur gaan een grondige analyse maken van deze cijfers en daarop actie ondernemen. Passend onderwijs Binnen ons samenwerkingsverband Plein 013 hebben de scholen invulling gegeven aan hun schoolondersteuningsplan. De beschikbare gelden worden gebruikt om: • Teamactiviteiten om passend onderwijs nog beter vorm te kunnen geven • Groepsgebonden extra ondersteuning te kunnen bieden • Arrangementen voor individuele leerlingen te kunnen bieden • Verwijzingen van leerlingen te bekostigen Op al onze scholen zijn leerlingen met een arrangement. Dat wil niet zeggen dat alle leerlingen binnen Opmaat een passende plek hebben. Er blijft een leerlingenstroom naar het speciaal (basis)onderwijs. De gelden van passend onderwijs worden op leerlingenaantal aan de scholen toegekend. Opmaat doet onderzoek naar een betere verdeling van de gelden, waarbij we ons laten leiden door het principe: Het geld volgt het kind. We zullen dus meer moeten kijken naar de schoolpopulatie en specifieke behoefte van kinderen om ervoor te zorgen dat we goed passend onderwijs kunnen verzorgen. De Intern Begeleiders zijn de spil in het vormgeven van passend onderwijs binnen de school en dus ook in ons ingezette veranderingstraject. Daartoe zijn de volgende acties ingezet: • Opleiding intern begeleider binnen een HPO-organisatie • Afstemming en duidelijkheid betreffende kun taken Jaarverslag 2018 Stichting Opmaat pagina 15