We blijven sturen op en investeren in een ‘organisatieklimaat’ waarbij de werknemer de verantwoordelijkheid kan en wil nemen voor de eigen duurzame inzetbaarheid en professionalisering; de sleutel hiertoe ligt bij hen zelf. Naheffing WW-uitkeringen door Participatiefonds De vuistregel is dat Opmaat als onderwijsorganisatie de kosten van een werkloosheidsuitkering draagt als zij de laatste werkgever is voordat de werknemer werkloos raakt én als de werknemer recht heeft op een werkloosheidsuitkering. Met andere woorden: wij zijn ‘verplicht eigen risicodrager’ voor WW- en WOPO-uitkeringen. Hieromtrent zijn de navolgende beleidsafspraken vastgelegd in de notitie ‘naheffingen WW’: • Waar mogelijk tijdelijke dienstverbanden beperken tot minder dan 26 weken; • Indien van toepassing: instroomtoets participatiefonds succesvol doorlopen; • Anticiperen op kosten voorvloeiend uit WW-aanspraken; • Uitwerken van gerichte inzet van leerkrachten met WW-aanspraken via het RTC; • Controleren van de inhoudingen en of de verrekende uitkeringskosten op de correcte gronden wordt verrekend. Jaarverslag 2018 Stichting Opmaat pagina 21