Hoofdstuk 5 Bedrijfsvoering & Huisvesting Speerpunten uit het jaarplan • PDCA-cyclus in een geolied proces PDC loopt goed; alle informatie wordt verzameld, van conclusies en initiatieven voorzien. Opnieuw wordt dit een speerpunt voor komend jaar om verder te verbeteren. • Financiële data verzamelen wordt eenvoudiger voor alle gebruikers. • Er is een nieuw systeem (viewer) geïntroduceerd wat steeds meer door de gebruikers wordt ontdekt en ingezet. Ook het in eigen beheer ontwikkelde dashboard krijgt een steeds centralere plaats in de besturing. • Organisatie optimalisatie via een uitgebreid programma “mindmap” Alle doelgroepen (RvT, Bestuur, directeuren, stafmedewerkers, GMR,..) hebben meegewerkt aan het in kaart brengen van 34 organisatieverbeterpunten. Via deelprojecten is het vrijwel geheel opgepakt/ opgelost. • Werken vanuit incidenten ombuigen naar meer structuur, rust, overzicht. • Procesgericht werken begint zijn intrede te doen. Er wordt gestart met “scrummen”. Er ontstaat enthousiasme wat past in het programma “Expeditie HPO”, een veranderprogramma om de organisatie op alle onderdelen te helpen de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Huisvesting algemeen: In het ideale geval biedt een schoolgebouw niet alleen een optimale ondersteuning aan het leerproces van kinderen. Het schoolgebouw moet ook passen binnen de bredere ruimtelijke structuurvisie van de gemeente. De tijdshorizon voor onderwijskundige ontwikkelingen is vrij kort in vergelijking tot de levensduur van een schoolgebouw. Idealiter is een schoolgebouw dan ook in de toekomst aanpasbaar aan andere (onderwijs)functies. Het schoolgebouw van de toekomst is duurzaam, flexibel in gebruik (verschillende onderwijsconcepten, maar ook bijvoorbeeld ICT-toepassingen), flexibel in omvang (groei, krimp en medegebruik door anderen), flexibel naar de toekomst en multifunctioneel (meerdere functies binnen één gebouw, al dan niet gelijktijdig). Helaas hebben we onze scholen niet kunnen bouwen in het licht van die gedroomde toekomst; waar verbouwing of aanpassing aan de orde was hebben hier wel rekening mee gehouden. De juiste functionaliteit op de juiste plaats op het juiste moment: MIHP+ We hebben te maken met leerlingendaling, aangepaste onderwijsvormen en heel soms ook met groei. Scholen staan op een verkeerde plek of hebben niet de juiste capaciteit. Ook kennen we niet exact de locatiebehoefte in samenhang met de onderwijspartners, kinderopvang en zorg. Om het Tilburgse huisvestingsplan te verrijken zodat we ook stedelijk te maken krijgen met de beste keuzes gezien vanuit de locaties, is een werkgroep gestart om alle locatiebehoeften in beeld te brengen. Dit als input voor het Meerjarig Integraal Huisvestingsplan van de Gemeente Tilburg. Jaarverslag 2018 Stichting Opmaat pagina 23