Voorwoord Voor u ligt het bestuursverslag van Stichting Opmaat. Met dit bestuursverslag leg ik als voorzitter College van Bestuur (CvB) van Stichting Opmaat verantwoording af aan het Ministerie van Onderwijs, de Raad van Toezicht, de medewerkers, de medezeggenschapsraden, de gemeente Tilburg, Oisterwijk, Hilvarenbeek en Baarle Nassau, de samenwerkingsverbanden waarbinnen de stichting opereert, de ouders en andere belanghebbenden. Met dit verslag: • stralen we onze trots uit met wat we hebben bereikt in 2018; • leggen we onze verantwoording af; • informeren we op de hoofdlijnen het uitgevoerde beleid. Als bestuurder kan ik stellen dat we met de juiste zaken bezig zijn in het belang van kinderen. We doen het op veel plaatsen goed maar willen altijd beter. Waar we trots op zijn: Samenwerken als randvoorwaarde en succesvol zijn waar we geslaagde oplossingen hebben bedacht voor kinderen. Onze kritische grondhouding om het steeds beter te willen doen; • kinderen vragen meer • ouders willen meer • leerkrachten kunnen meer Dat we de handen ineengeslagen hebben: om samen binnen de organisatie op weg te gaan naar beter presterende scholen als antwoord op de behoefte van onze kinderen. Dat we steeds betere samenwerking op locatie organiseren De samenwerking binnen de PU en gericht op fusie per 01-01-2020. Hierna gaan we voor integratie als laatste stap in onze bestuurlijke slagkracht. De stichtingen Opmaat en Jan Lighartgroep zijn betrouwbare partners bij bestuurlijke samenwerking binnen T Primair en Plein 013. Alles is gericht op integrale aanpak voor onze kinderen thuisnabij. Alle Tilburgse scholen van beide stichtingen gebruiken een Integraal locatieplan. Door op domeinen personeel, onderwijs en bedrijfsvoering de juiste keuzes te maken zien we dat er resultaten behaald worden. In de genoemde hoofdstukken over deze onderwerpen verantwoorden wij ons. In 2018 is een boek uitgegeven over de geschiedenis van het openbaar en bijzonder neutraal onderwijs in Tilburg. Het boek, “Onderwijs met eenheid in verscheidenheid”, geeft blijk van historisch besef en wat we kunnen leren vanuit het verleden. Het geeft ons ook een toekomstperspectief. Onderwijs zal meer en meer van de juiste samenwerkingen moeten hebben om onze kinderen de juiste ontwikkeling te kunnen bieden. Leerling krimp, ouderbetrokkenheid en het vinden van goed personeel zal ons uitdagingen geven. Voorzitter College van Bestuur Marius Liebregts Jaarverslag 2018 Stichting Opmaat pagina 3