Lasten: Toelichting stijging Personele lasten 2018 Per augustus 2018 is een nieuwe CAO PO ingevoerd. Op landelijk niveau is 70 miljoen extra toegevoegd aan de lerarensalarissen. Daarnaast is voor alle medewerkers een marktconforme salarisverhoging toegekend van 2,5% per 1 september. Ook is in de maand oktober een eenmalige uitkering voor leraren verricht en een eenmalige uitkering voor alle medewerkers. Voor Opmaat betekent de nieuwe CAO dat de salarissen hoger zijn dan begroot. Daarnaast is door de invoering met ingang van augustus voor de verlaging van de werkdruk geïnvesteerd in extra fte’s. Toelichting afname afschrijvingen 2018 Bij het opstellen van de begroting voor 2018 was nog niet bekend dat door het buiten gebruik stellen van activa ultimo 2017 de afschrijvingen ten laste van 2018 lager uitvallen. Toelichting toename Huisvestingslasten 2018 De uitgaven voor onderhoud zijn ruim 100k hoger dan begroot. Ook de uitgaven voor de investering in groene schoolpleinen zijn onder onderhoud verwerkt (90k). De kosten voor zowel energie (46k) als schoonmaak (65k) zijn gestegen zowel ten opzichte van de begroting als 2017. De hogere kosten voor huur (120k) zien we terugkomen in hogere opbrengsten voor verhuur. Toelichting stijging overige instellingslasten 2018 De kosten voor administratie en beheer vallen hoger uit door met name de uitgaven voor inhuur expertise op het gebied van fusie, huisvesting, financiën en arbeidsrecht. Onder de stijging voor inventaris, apparatuur en leermiddelen vallen de hoger uitgaven voor ICT (33k) en de uitgaven voor de media, en bibliotheek (51k) op. Door het inzetten van gemeentelijke subsidies voor diverse ambities zijn deze kosten gestegen. De lagere inzet in de overige lasten wordt veroorzaakt door hogere uitgaven aan bestuurlijke contributies (25k). De uitgaven voor de prestatiebox blijven achter op de begroting. pagina 32 Jaarverslag 2018 Stichting Opmaat