39

Kwaliteit van het onderwijs wordt beter in een Hoog Presterende Organisatie Algemeen thema binnen het onderwijs is het aansluiten bij hedendaagse eisen en wensen om kinderen zoveel mogelijk bagage mee te kunnen geven in hun verdere doorgroei. Door uitgebreid (wetenschappelijk) onderzoek zijn we uitgekomen op een meerjarig programma wat alles en iedereen raakt in de organisatie. We zijn gestart met opleidingen en begeleiding voor iedereen. De doorloop van het programma is 2 ½ jaar. Uiteindelijk zal dit ook in de structuur van de organisatie zichtbaar worden. Iedereen wordt meegenomen, in informatie en besluitvorming. Kleine scholen en de toekomst Kleine scholen in stand houden, die op of onder de opheffingsnorm zitten, vragen speciale aandacht. We hebben hier verschillende opties: • de scholen zijn klein, maar kunnen nog steeds in stand worden gehouden (organisatorisch, opbrengstgericht, financieel); • de scholen zijn klein maar kunnen niet meer verantwoord worden aangehouden. Opties hierbij zijn • intensief samenwerken met partners op locatie; • fuseren • overdragen/ opheffen De eerste keuze is Openbaar Onderwijs faciliteren en in stand te houden. Energieaccoord versus frisse scholen Soms zijn er dilemma’s: het energieaccoord kan strijdig zijn met de norm frisse scholen. Met het steeds wisselender en veranderende klimaat wordt er meer verwacht van een gebouw en de installatie. Het is steeds afwegen wat het optimum is. Gemeentes hebben de plicht om te gaan handhaven en dat willen we voorblijven. We zullen steeds proberen verantwoorde keuzes te blijven maken. Eigenvermogen zoveel als mogelijk inzetten voor het onderwijs Landelijk gaat de discussie over té hoge eigen vermogens. Bij ons speelt dit beperkt; we hebben zicht op wat we minimaal nodig hebben en zetten het overige steeds in waar nodig. De kosten houden we zo laag als mogelijk, besparingen blijven we zoeken. Jaarverslag 2018 Stichting Opmaat pagina 39

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication