Hoofdstuk 7 VERSLAGLEGGING RAAD VAN TOEZICHT Toezicht De Raad van Toezicht (verder RvT) van Stichting Opmaat en de Stichting Jan Ligthartgroep bestaat uit dezelfde personen (personele unie) en houdt intern toezicht conform de code “Goed Onderwijsbestuur Primair Onderwijs”. Bij het uitvoeren van haar toezichthoudende, adviserende en werkgeverstaak staat voor de RvT de kwaliteit van onderwijs en de (financiële) continuïteit van de onderwijsinstellingen centraal. Om de kwaliteit van het onderwijs voor alle kinderen te waarborgen is de RvT voorstander van een wijkgerichte aanpak. Zowel in Tilburg als in de regio loopt het aantal schoolgaande kinderen terug. Oplossingen daarvoor moeten niet langer binnen één schoolbestuur worden gezocht maar in samenwerking met alle relevante stakeholders. De RvT is daarom voorstander van het inrichten van een regionaal en/of Tilburgs platform waarin alle schoolbesturen een gezamenlijk visie ontwikkelen op de vernieuwing van het primair onderwijs met haar grote dynamiek. Om een betere verbinding op het niveau van bestuurders te realiseren is het noodzakelijk ook de betreffende Raden van Toezicht meer te laten samenwerken. Het waarborgen van continuïteit en kwaliteit van onderwijs vergt niet alleen externe maatregelen maar vraagt ook om interne aanpassingen. Nu een wetswijziging dat mogelijk maakt is in 2018 de voorbereiding begonnen om de huidige personele unie per 1 januari 2020 om te zetten in een gefuseerde organisatie. Daarnaast verwacht de RvT een duidelijke kwaliteitsimpuls van het in 2018 gestarte traject rondom om de High Performance Organisatie (HPO). De taken en bevoegdheden van de RvT liggen vast in de statuten en het reglement RvT. De agenda van de RvT en haar commissies wordt ingevuld op basis van deze taakstelling enerzijds en het toetsingskader van het toezichthoudend orgaan anderzijds. De RvT volgt de adviesregeling ‘Honorering van Raden van Toezicht van onderwijsinstellingen’ van de VTOI. Daarop gebaseerd zijn de leden van de RvT in 2018 met een bedrag ad € 4.803 (voorzitter) en € 3.202 (lid) gehonoreerd. In 2018 is besloten om na een jaar van zelfevaluatie onder externe begeleiding te kiezen voor een zelfevaluatie in interne kring. De uitkomsten hiervan zijn in de RvT vergadering besproken en gedeeld met de bestuurder. Belangrijke conclusie daaruit was dat de RVT nog meer de focus wil leggen op strategische toetsing, waardoor verdere grip op sturing wordt verkregen. De RvT is in 2018 zeven keer in een formele, reguliere vergadering bijeen geweest, waarvan eenmaal met de accountant. Zij kent een jaarlijkse vergadercyclus met als vaste onderwerpen de behandeling van de strategische koers, de kwartaalrapportages, het jaarplan met de (meerjaren)begroting en het jaarverslag met de jaarrekening. Daarnaast zijn specifieke onderwerpen als de onderwijsopbrengsten, de strategische positie inclusief de samenwerking in Plein 013 en T-Primair, de juridische fusie en ontwikkelingen ten aanzien van bestuur en bedrijfsvoering aan de orde geweest. Waar nodig zijn onderwerpen eerst in de audit commissie of remuneratie commissie besproken, waarna dit tot een advies voor de voltallige raad heeft geleid. Jaarverslag 2018 Stichting Opmaat pagina 41