De raad van toezicht als werkgever In zijn rol als werkgever heeft de raad een jaargesprek gevoerd met de bestuurder en zijn vertrouwen in de toekomstige samenwerking uitgesproken. De raad heeft erop toegezien dat de weging van de rol van bestuurder in het kader van de Wet Normering Topinkomens correct is uitgevoerd. Good Governance en het functioneren van de raad van toezicht De raad voert zijn toezichthoudende taak uit conform de Zorgbrede Governancecode en heeft in 2017 samen met de bestuurder een compliance check uitgevoerd van de governance binnen de stichting ten opzichte van de nieuwe governancecode 2017. De reglementen van de raad en het bestuur zijn op basis hiervan aangepast. Overige aanpassingen zullen in 2018 worden gerealiseerd. Er is, conform het rooster van aftreden, in juni afscheid genomen van mevrouw Aberson als lid van de raad. De raad heeft besloten de ontstane vacature niet in te vullen, omdat met de huidige leden voldoende invulling gegeven wordt aan het profiel dat voor de raad is vastgesteld. De statuten laten ruimte voor een omvang van de raad van tussen de drie en vijf leden. Als vicevoorzitter is de heer Levert benoemd. Leden van de raad hebben deelgenomen aan diverse activiteiten van de stichting en zorgen er samen met de bestuurder voor dat diverse managementteam- en stafleden met enige regelmaat inhoudelijke onderwerpen toelichten binnen de raad. De raad onderschrijft volledig het belang van onafhankelijke en professionele ondersteuning van cliënten in de verwezenlijking van hun rechtspositie binnen de (gedwongen) geestelijke gezondheidszorg. Vanuit de raad wordt het werk van de stichting met belangstelling en betrokkenheid gevolgd. De raad spreekt zijn waardering uit voor de consequente wijze waarop pvp’en zich opstellen aan de kant van de cliënt binnen de ggz en de wijze waarop de stichting als geheel vormgeeft aan haar rechtsbeschermende rol. Jos de Beer, voorzitter raad van toezicht 12