13

Een compositie van Ferneyhough, bijvoorbeeld, bevat unieke dynamiek en articulatie voor bijna elke noot, die van de uitvoerende een uitgebreide, intensieve (voor)studie vereisen om de partituur zo nauwkeurig mogelijk uit te kunnen voeren. Dit zorgt er samen met microtonaliteit, complexe structuren en gelaagde antimetrische ritmes voor dat de New Complexity door de sommige critici als onuitvoerbaar wordt bestempeld. Aart Strootman schreef een interessante scriptie over de muziek van Michael Ferneyough met als titel: 'Metafysische Ritmiek -­‐ De benadering van het onmogelijke' 4.3 De toekomst van de Kunstmuziek Door bekende musicologen en muziekhistorici is al veel gezegd over de kunstmuziek van de 21e eeuw; eenduidig zijn de constateringen van Taruskin, Morgan, Griffiths en Dahlhaus -­‐ om er maar een paar te noemen -­‐ allerminst en wat de muziek in de toekomst zal brengen is vooralsnog onduidelijk. De kunstmuziek zal zich zeker blijven ontwikkelen en wellicht zijn er nog spectaculaire vernieuwingen op komst…. wie zal het zeggen? Hoe dan ook, het blijft gissen en het is daarom werkelijk…. Bronnen: Modern Music and After. Paul Griffiths Oxford History of Western Music. Richard Taruskin De rest is lawaai, Alex Ross Muzikale Stijlgeschiedenis, Wouter Steffelaar Leaving Home -­‐ Orchestral Music in the 20th Century, documentaire Simon Rattle 12 Postmodernisme in de muziek çBefore and Beyond è

Online Touch Home


You need flash player to view this online publication