13

Opdracht 1, 2, 3 MD (sub. 5 t/m 7) – Lesmateriaal/Werkbladen – januari 2015 Werkblad behorende bij Mother Earth (bovenbouw VO) Opdracht 1 (luister> en ontwerpopdracht) Beluister het nummer Mother Earth goed en geef hier een schematische weergave van. Geef precies aan uit hoeveel maten elk onderdeel bestaat en maak een duidelijk, goed te volgen schema. Opdracht 2 (werkstuk) De metal ook wel bekend onder de naam heavy.metal is als stijl voortgekomen uit de hardrock muziek. Onderzoek in tweetallen de geschiedenis van de heavy.metal; het ontstaan en de ontwikkeling ervan en maak hierover een werkstuk. Het werkstuk bestaat uit: > een inhoudsopgave; > minimaal 4 hoofdstukken; > voldoende muziekvoorbeelden en afbeeldingen ter ondersteuning van de tekst; > een bronvermelding van de gebruikte onderzoeks>bronnen; Opdracht 3 (ontwerp> en musiceeropdracht – verkorte weergave ervan) Het basisritme van Mother Earth dat na de rustige intro gespeeld word door de bassdrum en de basgitaar ziet er als volgt uit: Bovenstaande ritme klinkt als volgt: (het ritme wordt 5 keer achter elkaar gespeeld) Maak in groepjes van 4 personen met behulp van deze basisritmiek een eigen ritmische compositie van 1 tot 1,5 minuut, waarin door elk deelnemer van de groep een ander ritme gespeeld word gebaseerd op deze basis. 1. Maak groepjes van 4 personen. 2. Onderzoek het basisritme en probeer het met je handen op je knieën te spelen. Eén persoon neemt hierin de leiding en telt steeds af. 3. Verzin vier ritmes die passen bij het basisritme; denk hierbij aan ritmes voor de verschillende trommen van het drumstel: bassdrum, snaredrum, tomtoms en eventueel de floortom. Experimenteer met de ritmes. 4. Kies 4 ritmes en het instrument per ritme en verdeel die over de groep. 5. Maak een opbouw/verdeling met de gekozen ritmes; nu maken jullie dus je eigen compositie. Noteer deze compositie (grafisch of met noten) en ga deze met behulp van de verschillende trommen oefenen. 6. Voer jullie compositie tenslotte uit voor de rest van de klas. Opdracht 1, 2, 3 MD (sub. 5 t/m 7) – Lesmateriaal/Werkbladen – januari 2015 1

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication