Opdracht 5 MD $ januari 2015 5. Bewegingsopdracht De leerlingen maken in groepjes een (eigen) verhaal op de muziek van ‘Eternal Flame’ . Ze mogen zich hierbij baseren op de originele tekst of de vertaling ervan, maar er mag ook een bestaand verhaal dat past bij het nummer gekozen worden of helemaal ze mogen een geheel eigen verhaal bedenken. Het moet een verhaal worden zonder gesproken woord; het wordt dus 'uitgebeeld'! Stappenplan (verkorte weergave): 1. Maak groepjes van 6 personen (3 meisjes + 3 jongens) en kies een groepsverantwoordelijke. Noteer de namen en zet een kruisje achter de ‘leider’ van de groep. 2. Kies een thema voor het verhaal. 3. Schrijf het verhaal op (bestaand of zelf verzonnen) en houd hierbij rekening met: • het aantal personen dat mee moet kunnen doen; • de opbouw van het verhaal; • de lengte van het verhaal; het moet passen op ’Eternal Flame’; 4. Bepaal het aantal rollen en beschrijf het karakter van iedere rol en hoe dit in de beweging(en) tot uitdrukking moet komen. 5. Verdeel de rollen en bepaal wie, wanneer, wat moet doen in het verhaal en schrijf dit op. Jullie maken daarmee een script, ofwel een ‘draaiboek’ van het verhaal, met daarbij de namen van de deelnemers zodat iedereen weet wanneer hij of zij aan de beurt is. 6. Oefen het verhaal samen met het origineel van ‘Eternal Flame’. 7. Beeld jullie verhaal uit voor de rest van de klas. Het mooie van bovenstaande opdrachten is dat ze tegelijkertijd door verschillende groepen van de klas gedaan kunnen worden en ze daarna tegelijkertijd kunnen worden uitgevoerd! De ene groep zing het nummer met de karaokeversie, waarbij een andere groep hun ritmische begeleiding speelt en tenslotte een derde groep hun verhaal uitbeelden. Opdracht 5 MD $ januari 2015 Opdracht 5 MD $ januari 2015 4
37 Online Touch Home