Opdracht 1, 2, 3 MD (sub. 1 t/m 4) – januari 2015 Na een kort instrumentaal intermezzo (m. 99 P 103) met het 'gangsPmotief' als materiaal neemt Riff dit thema weer vocaal over (m. 104 P 117) en wordt vervolgens 'Tonight' door Maria ingezet (m. 118), maar loopt de (ritmische) dialoog tussen Riff en Tony ook door (m.118 P 125). Tenslotte worden ook de Jets en de Sharks nog toegevoegd waardoor een prachtige kwintet ontstaat met een muzikaal contrast door het gebruik van het cantabile Tonight en het ritmische 'gangsterPthema' (m. 128 P slot). 3. Uitvoeringspraktijk Het werk bevat grote verschillen in dynamiek die ook erg belangrijk zijn voor de algehele expressie van dit werk en de verschillende karakters binnen het nummer in het bijzonder. Ook in de articulatie is Bernstein heel strikt; hij geeft altijd exact aan hoe een noot gespeeld/gezongen moet worden. Hierin is mogelijk ook Bernsteins voorliefde voor de muziek van Gustav Mahler te herkennen. Ook Mahler was namelijk zeer strikt in het aangeven van de articulatie, frasering en dynamiek in zijn composities en plaatste daarbij zelfs nog extra tekstuele aanduidingen om de precieze sfeer aan te geven. 4. Vorm Het werk is onder te verdelen in 3 gedeeltes: Deel 1 Waarin de twee rivaliserende bendes zich voorbereiden voor de confrontatie later die avond; maat 1 tot 67. Deel 2 Waarin Tony zich voorbereidt op de ontmoeting met Maria die avond; maat 68 tot 117. Deel 3 Waarin Maria zich voorbereidt op de ontmoeting met Tony die avond en waarin Riff, Anita en beide 'gangs' datzelfde doen; maat 118 tot het slot. Het slot leidt tot een ingenieus polyfoon kwintet waarin alle thematiek prachtig door elkaar heen verweven is. Bernstein ten voeten uit! Opdracht 1, 2, 3 MD (sub. 1 t/m 4) – januari 2015 5
6 Online Touch Home