Domeinenleerjaar 2 • Luisteren • Musiceren o vocaal o instrumentaal • Ontwerpen o componeren o improviseren • Presenteren e. Opbouw van de leerlijn verdeeld over 2 jaar Leerjaar 1 Periode 1 (8 lesweken + 1 toets-‐, presentatieweek) • de notenbalk, de G-‐sleutel, de maat, de maatstreep en de herhalingstekens • de notenwaarden en rusten van de ‘hele noot’ t/m de ‘zestiende noot’ en de ‘hele rust t/m de ‘achtste rust’ • de notennamen van c’ t/m a’’ • inleiding instrumenten • de stem -‐ een introductie in theorie en praktijk Periode 2 (8 lesweken + 1 toets-‐, presentatieweek) • de toonladder • inleiding harmonieleer: drieklank -‐ akkoorden op I -‐ IV en V • kruisen, mollen en herstellingsteken • de verbindingsboog en de functie van een ‘punt’ achter een noot • slaginstrumenten Periode 3 (8 lesweken + 1 toets-‐, presentatieweek) • tempoaanduiding • dynamiek • articulatie • stijl en vorm • blaasinstrumenten Periode 4 (8 lesweken + 1 week voor eindpresentatie en portfolio) • majeur en mineur • maatsoorten • snaarinstrumenten • verschillende soorten orkesten en ensembles (symfonieorkest, harmonie, fanfare, brassband, bigband, percussie groepen, koren en kleine ensembles) • eindproject -‐ samenvatting van het eerste jaar in een groepspraktijkopdracht en individuele presentatie van het opgebouwde portfolio 16 Portfolio Didactiek: Leerlijn
18 Online Touch Home