25

2. Je luistert en kijkt nu naar muziekfragment 2 en let hierbij vooral op het slagwerk. V. Wat zie en hoor je hier? Info Hier speelt het Simón Bolivar Youth Orchestra uit Venezuela de Mambo uit ‘West Side Story’ van Leonard Bernstein. Hun dirigent Gustavo Dudamel is een jonge, zeer gedreven wereldberoemde dirigent. V. Wat valt je op aan deze muziek en het slagwerk in het bijzonder? Info -­‐ in de muziek worden veel verschillende slagwerkinstrumenten gebruikt -­‐ de ritmes die gespeeld worden door het slagwerk zijn heel complex en er worden heel veel verschillende ritmisch figuren door elkaar heen gespeeld; typisch voor de Latijns-­‐Amerikaanse muziek. -­‐ de mambo is een Cubaanse dans en muziekvorm en die behoort tot de groep Latijns-­‐ Amerikaanse dansen, zoals de Cha-­‐cha-­‐cha, de Tango, en de Rhumba. -­‐ de muziek van West Side Story is een fusion van klassieke-­‐ en Latijns-­Amerikaanse muziek. B. Wat je moet weten -­‐ de theorie 1. Herhaling van de begrippen uit les 1. Dit wordt gedaan met behulp van een actieve werkvorm: Vraag en Antwoord Hierbij krijgen alle kinderen een kaartje met op de voorkant een korte, eenduidige vraag en op de achterkant het antwoord op de vraag van één van de andere kaartjes. De docent begint met de eerste vraag en de leerling met het juiste antwoord geeft het antwoord en onderbouwt dit kort. Daarna leest hij zijn vraag voor….. enz. In een eventuele tweede ronde kan er geprobeerd worden een snellere tijd te realiseren door de vragenronde te klokken. 2. Korte herhaling van het systeem van de notenwaarden en rusten. Notenwaarden: de hele t/m de zestiende noot Rusten: de hele t/m de achtste rust. 3. Korte herhaling van notatie van losse en gegroepeerde achtste-­‐ en zestiende noten. 24 Portfolio Didactiek: Leerlijn

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication