6

Domein D: Beluisteren 7) De leerlingen kunnen: o een presentatie, spreekbeurt of discussie over muziek volgen en verwerken (luistervaardigheid); o teksten over muziek interpreteren (leesvaardigheid); o zelfstandig informatie verwerven en verwerken over muziek, o.a. uit geautomatiseerde gegevensbestanden; o muzikale begrippen en teksten over een onderwerp de muziek betreffende memoriseren. 8) De leerlingen kunnen muzikale aspecten, zoals ritme, tempo, dynamiek, klankkleur, globaal verloop van toonhoogte en vorm in een luisterpartituur door middel van grafische notatie aanvullen, ordenen of wijzigen. 9) De leerlingen kunnen muzikale aspecten zoals ritme, tempo, dynamiek, klankkleur, globaal verloop van toonhoogte en vorm onderscheiden, herkennen en benoemen. 10) De leerlingen kunnen met eigen woorden betekenissen en functies van muziek aangeven, zo mogelijk met verwijzing naar muzikale aspecten en associaties met buitenmuzikale gegevens, 11) De leerlingen kunnen muzikale aspecten en betekenissen van muziek weergeven in beweging, spel, beeld of taal. 12) De leerlingen kunnen met eigen woorden aangeven hoe zij muziek ervaren door te verwijzen naar muzikale aspecten, betekenissen en functies van muziek. Zij kunnen daarin de meningen van anderen betrekken. 13) De leerlingen hebben, mede naar aanleiding van praktische voorbereidende activiteiten, ten minste één voorstelling bezocht op het gebied van muziek en daar aan de hand van tevoren opgegeven aandachtspunten verslag van gedaan. 4. Bestaande lesmethodes voor het VO De lesmethodes voor het voortgezet onderwijs Intro Jukebox Muziek op Maat Podium Venkel met Vis* Beats’Nbits Uitgeverij ThiemeMeulenhoff Uitgeverij Lambo Noordhoff Uitgevers Uitgeverij Malmberg Stichting Swing Uitberverij VO-­‐Digitaal meer info meer info meer info meer info meer info meer info Inmiddels is er van elk van de bovenstaande methodes ook een (gedeeltelijk) digitale versie beschikbaar. ∗ Venkel met Vis is een ‘vreemde eend in de bijt’ omdat het eigenlijk geen volledige muziekmethode is maar een lesboek voor de bovenbouw VO, waarbij de nadruk ligt op muziek improvisatie. Deze methode zou naast een bestaande lesmethode gebruikt kunnen worden. Portfolio Didactiek: Leerlijn 5

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication